Giibah ja namiimah – pahanpuhuminen ja juoruilu

Abu Hurairah kertoi Allahin Lähettilään saws sanoneen: ”Tiedättekö, mitä ghiibah (selän takana puhuminen) on?” He sanoivat: ”Allaah ja Hänen Lähettiläänsä tietävät parhaiten.” Hän sanoi: ”Kun sanotte veljestänne jotain sellaista, mistä hän ei pidä.” He sanoivat: ”Mitä jos se, mitä sanon veljestäni on totta?” Hän saws sanoi: ”Jos se on totta, olet tehnyt hänestä ghiibah, ja jos se ei ole totta, olet panetellut häntä (buhtaan).” (Muslim, 2589)

Hudhayfah kertoi että Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Yksikään juorujen levittelijä ei tule astumaan Paratiisiin.” (Bukhaari, Muslim)

Abu Barzah al-Aslami sanoi Allahin Lähettilään saws sanoneen: ”Oi te, jotka olette sanoneet uskon sanat, mutta usko ei ole todella tullut sisään sydämiinne! Älkää tehkö ghiibah toisista muslimeista älkääkä etsikö heidän virheitään. Sillä joka etsii heidän virheitään, Allaah tulee etsimään hänen virheensä, ja jos Allaah etsii jonkun virheet, Hän tulee paljastamaan hänet vaikka hän olisi omassa kodissaan.” (Ahmed, 19277; Abu Dawuud, 4880; al-Albaani sanoi sen olevan sahiih kirjassa Sahiih Abi Dawuud, 4083)

Anas kertoi että Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Kun minut vietiin ylös taivaisiin (al-mi’raaj), kuljin joidenkin ihmisten ohi, joilla oli kupariset kynnet, joilla he raapivat kasvojaan ja rintojaan. Sanoin ’Keitä nämä ihmiset ovat, oi Jibriil?’ Hän sanoi ’Nämä ovat niitä, joilla oli tapanaan syödä ihmisten lihaa (ts. tehdä heistä ghiibaa) ja häpäistä heidän kunniaansa.'” (Bukhaari, 6095; Abu Dawuud, 4253)

Profeetta saws sanoi: ”Yksikään namiiman (ilkeämielisten juorujen) levittäjä ei tule astumaan sisään Paratiisiin.””Yksikään salakuuntelija Toisen version mukaan (qattaat; henkilö, joka kuuntelee salaa toisten keskustelua ja sitten juoruaa siitä)…” (Bukhaari, 6056; Muslim, 105)

Ibn ’Abbaas kertoi että Profeetta saws sanoi: ”…Joka kuuntelee muiden ihmisten keskusteluja kun he eivät pidä siitä, hänelle tullaan kaatamaan sulaa lyijyä korviinsa Ylösnousemuksen päivänä…” (Bukhaari, 7042)

Abu Hurairah kertoi Allahin Lähettilään saws sanoneen: ”Joka on tehnyt veljeään kohtaan vääryyttä hänen kunniaansa tai johonkin muuhun liittyen, etsiköön anteeksiantoa tänään, ennen kuin ei ole dinaaria eikä dirhamia (ts. Tuomiopäivänä), ja jos hänellä on mitään hyviä tekoja tilillään, niitä otetaan häneltä suhteessa hänen tekemäänsä vääryyteen, ja jos hänellä ei ole hyviä tekoja, niin hänen vastapuolensa pahoja tekoja otetaan ja lisätään hänen taakkaansa.” (Bukhaari, 2317)

– Enemmistö oppineista sanoo tämän tarkoittavan sitä, että ghiiban tekijän tulee pyytää Allahilta anteeksiantoa sekä itselleen että henkilölle, josta on puhunut, ja hänen on parempi olla kertomatta kyseiselle henkilölle.

Abu Hurairah kertoi että Profeetta saws sanoi: ”Muslimi on toisen muslimin veli; hän ei petä häntä, valehtele hänelle eikä hylkää häntä. Koko muslimi on pyhä hänen muslimitoverilleen -hänen kunniansa, omaisuutensa ja hänen verensä. Taqwa on täällä. Siinä on riittävästi pahaa miehelle jos hän halveksii veljeään.” (Muslim, 4650; al-Tirmidhi, 1850)

Ibn ’Abbaas kertoi että Allahin Lähettiläs saws kulki kahden haudan ohi ja sanoi: ”Heitä rangaistaan, mutta heitä ei rangaista mistään sellaista, jota olisi ollut vaikea välttää. Yhdellä heistä oli tapanaan kulkea levittämässä ilkeitä juoruja (namiimah), ja toinen ei yrittänyt varoa saamasta virtsaa päälleen ollessaan tarpeillaan…” (Bukhaari, 213; Muslim, 292) Ahmedin version mukaan ”Ja mitä tulee toiseen, häntä rangaistaan ghiibasta.” (Ahmed, 5/35)

Nawfal ibn Masaahiq kertoi Sa’iid ibn Zaydilta että Profeetta saws sanoi: ”Kaikkein yleisin ribaa’ (koron kiskominen) on liiallisuuksiin meneminen puhuttaessa muslimin kunniasta ilman oikeutta.” (Adu Dawuud)

Profeetta saws sanoi: ”Muslimi ei herjaa, kiroa, eikä puhu ruokottomasti tai röyhkeästi.” (al-Tirmidhi, joka sanoi sen olevan ghariib hasan hadiith; al-Albaani sanoi sen olevan sahiih)

Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Joka peittää muslimin viat, Allaah tulee peittämään hänet Tuomiopäivänä.” (Bukhaari, Muslim)

Abu Hurairah kertoi Profeetan saws sanoneen: Varokaa epäilyksiä, sillä epäilys on kaikkein valheellisinta puhetta. Älkää salakuunnelko, älkää vakoilko toisianne, älkää kadehtiko toisianne, älkää hylätkö toisianne, älkääkä vihatko toisianne. Olkaa, oi Allahin orjat, veljiä.” (Bukhaari, 5144; Muslim, 2563)

Profeetta saws sano: ”Jos etsitte ihmisten virheitä, tulette turmelemaan heidät, tai lähes turmelemaan heidät.” (Abu Dawood, 4888; al-Albaani sanoi sen olevan sahiih, Sahiih Abi Dawuud, 4088)

Abu Hurairah kertoi Profeetan saws sanoneen: ”Kun kaksi ihmistä solvaa toisiaan, se, joka aloittaa sen on syntinen, niin kauan kuin se, jolle tehdään väärin ei astu rajan yli.” (Muslim, 2587)

Ja Ibn Mas’uud kertoi että Profeetta saws sanoi: ”Enkö kertoisi teille, mitä vääryys on? Se on namiimaa (juoruilemista); sen kertomista, mitä ihmiset sanovat.” (Muslim)

Katso myös aiheet Mitä tehdä, jos joku tulee kertomaan sinulle ilkeämielisiä juoruja? ; Minkälainen puhe on juoruamista sekä Tilanteet, joissa ghiiban tekeminen on sallittua.

Mainokset