Kysymys:

As Salaam Alaikum Wa Rahmat Allah wa Barakatuh
Minulla on kysymys aiheesta mikä on, ja mikä ei ole bidaa. Kerta toisensa jälkeen kuulen ihmisten luokittelevan jotkut toiminnat bidaksi. Olen kuitenkin hämmentynyt. Korjaa minua, jos olen väärässä, mutta eikö ole olemassa Profeetta Muhammadin saws hadith, jossa sanotaan, että kuka tahansa, joka tuo uuden, hyödyllisen käytännön, tullaan palkitsemaan. Jos tämä pitää paikkansa, niin miksi sitten kaikki uudistuksia paheksutaan? Jazaak Allahu khairan.

Vastaus:

Ylistys olkoon Allahille.

Ensinnäkin, meidän tulisi tietää, mitä ”bid’ah” tarkoittaa islamilaisen opetuksen mukaan.

Se on määritelty seuraavasti: mikä tahansa keksitty tapa uskonnossa, minkä tarkoituksena on palvoa tai päästä lähemmäs Allahia. Tämä tarkoittaa mitä tahansa, mihin ei ole erityisesti viitattu Sharii’assa, ja mille ei ole mitään todistetta (daliil) Koraanissa tai Sunnassa, ja mitä ei tunnettu Profeetan saws ja hänen seuralaistensa aikana. Samalla on melko selvää, että tämä määritelmä uskonnollisista keksinnöistä tai uudistuksista, jotka ovat tuomittuja, ei pidä sisällään maallisia keksintöjä (kuten autoja ja pesukoneita, jne.).

Jos hämmennyksesi liittyy ilmiselvään ristiriitaan Abu Hurairan kertoman hadithin, sekä Jariir ibn ’Abdullahn kertoman hadithin välillä, niin tutkikaamme näitä kahta kerrontaa ja selvittäkäämme, mitä ne tarkoittavat:

Jariir ibn ’Abdullaah al-Bajali (olkoon Allah häneen tyytyväinen) sanoi: ”Allahin Lähettiläs (Allahin rauha ja siunaukset hänen ylleen) sanoi: ’Kuka tahansa, joka aloittaa hyvä asian ja muut seuraavat häntä, tulee saamaan oman palkkionsa sekä samanlaisen palkkion kuin ne, jotka seuraavat häntä, sen vähentämättä heidän palkkiostaan millään tavalla. Kuka tahansa aloittaa pahan asian ja muut seuraavat häntä, tulee kantamaan taakan omasta synnistään sekä samanlaisen taakan kuin ne, jotka seuraavat häntä, sen vähentämättä heidän taakastaan millään tavalla.'” (Kertonut al-Tirmidhi, no. 2675. Hän sanoi, tämä on sahiih hasan hadiith)

Tämän hadithin takana on tarina, joka selittää, mitä ”Kuka tahansa, joka aloittaa hyvän asian” tarkoittaa. Imam Muslim raportoi tämän kertomuksen Jariir ibn Abdullahlta, joka myös itse kertoi hadithin. Hän sanoi: ”Joitain ihmisiä beduiinien joukosta tuli Allahin Lähettilään saws luokse päällään villaisia vaatteita. Hän näki, että he olivat huonossa kunnossa ja epätoivoisessa tarpeessa, joten hän kehotti ihmisiä antamaan heille hyväntekeväisyyttä. Ihmiset olivat hyvin hitaita reagoimaan, ja se näkyi hänen kasvoistaan (että hän oli tuohtunut). Sitten mies ansaarien joukosta toi paketin hopeaa, sitten toinen tuli, ja toinen ja toinen, ja hänen kasvonsa täyttyi ilosta. Allahin Lähettiläs saws sanoi: ’Kuka tahansa aloittaa hyvän asian islamissa, ja muut tekevät samalla lailla hänen jälkeensä, hänelle kirjoitetaan samanlainen palkkio kuin niille, jotka seurasivat häntä, sen vähentämättä lainkaan heidän palkkiostaan. Kuka tahansa aloittaa pahan asian islamissa, ja muut tekevät samalla lailla hänen jälkeensä, hänelle kirjoitetaan taakka samanlaisesta synnistä kuin niiden, jotka seurasivat häntä, sen vähentämättä lainkaan heidän taakastaan.'” (Kertonut Muslim, no. 1017)

Tarkempaa selitystä löytyy al-Nisaa’in rekisteröimästä kertomuksesta, myöskin Jariir ibn ’Abdullahlta, olkoon Allah häneen tyytyväinen, joka sanoi: ”Olimme Allahin Lähettilään saws kanssa aikaisin eräänä päivänä, kun joitain ihmisiä, jotka olivat melkein alasti (eivät olleet pukeutuneet kunnolla) ja paljain jaloin, miekat sivuillaan, tulivat hänen luokseen. Suurin osa, ellei kaikki heistä, olivat Mudarin heimosta. Profeetan kasvot muuttuivat, kun hän näki, miten köyhiä he olivat (ts. hän tuli huolestuneeksi). Hän meni (taloonsa), sitten hän tuli ulos ja määräsi Bilalia tekemään rukouskutsun. Hän johti ihmisiä rukouksessa, sitten hän puhui heille sanoen ’Oi ihmiset, ”olkaa vastuullisia Luojallenne, joka loi teidät yhdestä henkilöstä, ja hänestä Hän loi hänen vaimonsa, ja heistä kummastakin Hän loi monia miehiä ja naisia, ja pelätkää Allahia, jonka kautta vaaditte yhteisiä (oikeuksianne), ja (älkää katkaisko suhteita) kohtuihin (sukulaisuuteen).” [al-Nisaa’ 4:1]. ”Pelätkää Allahia ja pitäkää velvollisuutenne Häntä kohtaan. Ja katsokoon jokainen ihminen siihen, minkä hän on lähettänyt huomiselle…” [al-Hashr 59:18] Antakoon mies hyväntekeväisyyttä dinareistaan, dirhameistaan, vaatteistaan, vehnästään, tai taateleistaan – vaikka se olisi vain puolikas taateli.’
Mies ansaarien joukosta toi paketin, jonka hän saattoi hädin tuskin kantaa kädessään, sitten toinen ja toinen tuli, kunnes oli kaksi pinoa, ruokaa ja vaatteita, ja näin Allahin Lähettilään saws kasvojen loistavan ilosta. Allahin Lähettiläs saws sanoi: ’Kuka tahansa aloittaa hyvän asian islamissa, tulee saamaan oman palkkionsa sekä samanlaisen palkkion kuin ne, jotka seuraavat häntä, sen vähentämättä vähääkään heidän palkkiostaan. Ja kuka tahansa aloittaa pahan asian islamissa, joutuu kantamaan oman syntinsä taakan, sekä samanlaisen taakan kuin ne, jotka seurasivat häntä, sen vähentämättä vähääkään heidän taakastaan. (Kertonut al-Nisaa’i al-Mujtabassa: Kitaab al-Zakaat, Bab al-Tahreed ’ala al-Sadaqah).

Kertomuksen yhteydestä on selvää, että sanoilla ”kuka tahansa aloittaa hyvän asian (sunnah hasanah) islamissa” tarkoitetaan: Kuka tahansa elvyttää osan Profeetan saws sunnasta, tai opettaa sen muille, tai määrää muita seuraamaan sitä, tai käyttäytyy sen mukaisesti niin että muut näkevät hänet tai kuulevat hänestä ja seuraavat hänen esimerkkiään. Tähän viittaa myös Abu Hurairan (olkoon Allah häneen tyytyväinen) kertoma hadith, jossa hän sanoi: ”Eräs mies tuli Profeetan saws luokse, ja hän kehotti ihmisiä antamaan hänelle hyväntekeväisyyttä. Yksi mies sanoi: ’Minulla on sellaista ja sellaista’, eikä joukossa ollut jäljellä yhtäkään henkilöä, joka ei antanut hänelle jotain hyväntekeväisyytenä, olipa se sitten iso summa tai pieni. Allahin Lähettiläs saws sanoi: ’Kuka tahansa aloittaa jotain hyvää, ja muut seuraavat hänen esimerkkiään, hän tulee saamaan täyden palkkion sekä samanlaisen palkkion kuin he, jotka seurasivat häntä, sen vähentämättä vähääkään heidän palkkiostaan. Kuka tahansa aloittaa jotain pahaa, ja muut seuraavat hänen esimerkkiään, hän tulee kantamaan täyden taakan synnistä, sekä samanlaisen taakan kuin ne, jotka seurasivat häntä, sen vähentämättä vähääkään heidän taakastaan. (Kertonut Ibn Maaajah, al-Sunan, no. 204)

Yllä olevasta tulisi olla selvä, ilman epäilyksen sijaa, että Profeetta saws ei sallinut uudistuksia uskonnon asioissa, eikä hän avannut ovea sille, mitä jotkut ihmiset kutsuvat nimellä ”bid’ah hasanah” (hyvä bid’ah), seuraavista syistä:

Profeetta saws sanoi toistuvasti, että ”Jokainen uusi, keksitty asia on bid’ah (uudistus), jokainen bid’ah on harhaan menemistä, ja jokainen harhaan meneminen tulee olemaan Tulessa.” (Kertonut al-Nisaa’i, al-Sunan, Salaat al-’Eedayn, Baab kayfa al-Khutbah). Samalla tarkoituksella olevia kerrontoja on raportoitu Jaabirilta (olkoon Allah häneen tyytyväinen) Ahmadin kautta, al-’Irbaad ibn Saariyahlta Abu Dawudin kautta sekä Ibn Mas’uudilta (olkoon Allah häneen tyytyväinen) Ibn Maajahn kautta.

Profeetalla saws oli tapanaan sanoa khutbaa (saarnaa) aloittaessaan: ”…Parasta puheesta on Allahin kirja, ja parasta johdatuksesta on Muhammadin johdatus. Pahimpia asioista ovat ne, jotka ovat uusia keksintöjä, ja jokainen uudistus on harhaan meneminen…” (kertonut Muslim, no. 867)

Jos jokainen bidä’h on harhaan meneminen, miten ihmiset voivat väittää, että islamissa on sellainen asia, kuin ”bid’ah hasanah” (hyvä bid’ah)? Kautta Allahin, se on selvä vastustus Profeetan saws lausuntoa ja varoitusta kohtaan.

Profeetta saws sanoi, että kuka tahansa keksi jotain uutta uskonnossa, hänen tekonsa tullaan hylkäämään, ja Allah ei tule hyväksymään sitä, kuten sanotaan ’Aaishan (olkoon Allah häneen tyytyväinen) kertomassa hadithissa, missä hän sanoi: ”Allahin Lähettiläs saws sanoi: ’Kuka tahansa tuo tähän asiaamme jotain uutta, mikä ei ole osa sitä, se tullaan hylkäämään häneltä.’” (Kertonut al-Bukhaari, Fath al-Baari, no. 2697). Kuinka siis kukaan voi sanoa, että bid’ah on hyväksyttävää, ja sitä on luvallista seurata?

Kun henkilö keksii jotain uutta ja lisää uskontoon jotain sellaista, mikä ei kuulu siihen, toteuttaa hän monta pahaan asiaa, jokainen toistaan pahempaa, esimerkiksi: Että uskonto on puutteellinen, että Allah ei täydentänyt ja täydellistänyt sitä, ja että on tilaa parannukselle. Tämä on selvästi Koraania vastaan (tarkoituksen tulkintaa): ”… Tänä päivänä olen täydellistänyt teille teidän uskontonne, valmistanut palvelukseni teille, ja valinnut teille Islamin uskonnoksenne…” [al-Maa’idah 5:3]

Että uskonto pysyi epätäydellisenä Profeetan saws ajasta siihen aikaan asti, kunnes tämä uudistaja ilmaantui ja täydensi sen omilla ajatuksillaan.

Että Profeetta saws ”syyllistyi” jompaankumpaan kahdesta asiasta: joko hän oli tietämätön tästä ”hyvästä uudistuksesta”, tai hän tiesi siitä, mutta piti sen salassa, täten pettäen ummansa olemalla välittämättä sitä eteenpäin.

Että Profeetta saws, hänen kumppaninsa ja oikeamieliset salafit (aikaiset sukupolvet) jäivät paitsi tämän ”hyvän uudistuksen” palkkiosta – kunnes tämä uudistaja ilmaantui ja ansaitsi sen itselleen, siitä faktasta huolimatta, että hänen kuuluisi sanoa itselleen ”Jos se todella olisi hyvä, he olisivat olleet ensimmäisiä, jotka tekevät niin.”

Oven avaaminen bid’alle johtaa uskonnon muuttamiseen ja avaa oven omille haluille ja mielipiteille, koska jokainen uudistuksen tekijä ilmaisee, että mitä hän tuo, on jotain hyvää, joten kenen mielipidettä meidän kuuluu seurata, ja kenet heistä meidän tulisi ottaa johtajaksi?

Bid’ahn seuraaminen johtaa sunnah-käytäntöjen ja salafien tapojen peruuttamiseen. Tosielämä kantaa todisteita siitä, että missä ikinä bid’aa seurataan, sunnah-käytäntö kuolee pois; päinvastainen on myös totta.
Pyydämme Allahia pelastamaan meidät omien halujen harhaan johdatukselta ja kaikilta koettelemuksilta, olivatpa ne julkisia tai salaisia. Ja Allah tietää parhaiten.

Islam Q&A

Mainokset