Katamilla ja hennalla värjääminen

’Uthmaan ibn ’Abd-Allaah ibn Wahb sanoi: Me menimme Umm Salaman luokse, ja hän toi kiharan Allahin Lähettilään hiuksista näyttääkseen sen meille, ja se oli värjätty punaiseksi. (al-Bukhaari, 5558. Ibn Maajah (3623) ja Ahmad (25995) lisäsivät: ”hennalla ja katamilla.”

Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Parhaat asiat harmaiden hiusten värjäämiseen ovat henna ja katam.” (al-Tirmidhi, 1753; Abu Dawood, 4205; Ibn Maajah, 3622). Al-Tirmidhi sanoi: tämä hadiith on hasan saheeh).

Abu Bakr värjäsi hiuksensa hennalla ja katamilla. (Muslim, 2341).

”Katam on jemeniläinen kasvi, joka tuottaa punamustan värin. Henna tuottaa punaisen värin, joten kun niitä käytetään yhdessä värinä, ne tuottavat värin, joka on punaisen ja mustan välillä.” (Fath al-Baari, 10/355)

Ibn al-Qayyim sanoi:

Mikä on kiellettyä, on hiusten värjääminen täysin mustaksi, mutta jos jotain lisätään hennaan, kuten katamia tms., siinä ei ole mitään väärää. Katam ja henna tekevät hiusten väristä punaisen ja mustan välillä olevan, toisin kuin wasmah (erään puun lehtiä, joita käytetään värjäämiseen), joka tekee hiuksista mustan kuin hiili. Tämä on sahiih.” (Zaad al-Ma’aad, 4/336)

Mustaksi värjääminen

Jaabir ibn ’Abdullah kertoi, että  Abu Quhaafah tuotiin sinä päivänä, jona Mekka valloitettiin, ja hänen päänsä ja partansa olivat kuin ”thaghaamah” (kasvi, jonka kukat ja hedelmät ovat valkoisia). Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Muuta tämä jollain, mutta vältä mustaa. (Muslim, 3962).

Ibn ’Abbas sanoi: ”Allahin Lähettiläs sanoi: ”Aikojen lopussa tulee olemaan ihmisiä, jotka värjäävät hiuksensa mustiksi kuin kyyhkysten vatsat. he eivät ikinä tule haistamaan Paratiisin tuoksua.”” (Abu Dawuud, 4212; al-Albaani luokitteli tämän olevan sahiih kirjassaan Saheeh Abi Dawood).

”Hiusten värjääminen mustaksi ei ole sallittua, olivatpa hiukset sitten puaniste tai valkoiset. Oppineet ovat sanoneet että se, miksi ei ole sallittua värjätä hiuksia mustaksi, johtuu siihen liittyvästä harhakuvasta, sillä se saa kyseisen henkilön näyttämään joltain, mitä hän ei ole; etenkin koska henkilön iän voi päätellä hänen hiustensa väristä – onko se musta vai valkoinen, vai sekoitus molempia. Joten hiusten värjääminen mustaksi saa hänet näyttämään nuorelta, vaikka hän saattaa olla keski-ikäinen tai vanha.”

Muilla väreillä värjääminen

Ibn ’Abbaas kertoi, että mies, joka oli värjännyt hiuksensa hennalla, kulki Profeetan saws ohi, ja hän sanoi ”Kuinka komea tämä onkaan”. Sitten toinen, joka oli värjännyt hiuksensa hennalla ja katamilla, kulki ohi, ja hän sanoi ”Tämä on vielä komeampi”. Sitten ohi kulki toinen, joka oli värjännyt hiuksensa keltaisiksi, ja hän sanoi ”Tämä on komeampi kuin kaikki muut” (Abu Dawood, 4211; al-Albaani sanoi tätä hadithia koskien kirjassaan Mishkaat al-Masaabeeh: se on jayyid (hyvä).

”Meidän tulisi ottaa huomioon yleinen kaunistautumiseen ja koristautumiseen liittyvä periaate, joka on se, että ei ole sallittua tehdä mitään sellaista, joka pitä sisällään kielletyn kaltaista matkimista, kuten epäuskovaisten tai moraalittomien ihmisten matkiminen, mikä on haraam koska Profeetta saws sanoi: ”Joka matkii jotain kansaa, hän on yksi heistä.” (Abu Dawood, 4031; al-Albani luokitteli sen olevan sahiih)

…Mitä tulee hiusten värjäämiseen muilla väreillä (kuin mustalla), perusperiaate on, että se on luvallista ellei sitä tehdä kaafir-naisten tai moraalittomien naisten tavalla, jolloin se on haraam.” Majmoo’ Fataawa wa Rasaa’il Ibn ’Uthaimiin (11/120).

Ei ole olemassa mitään kerrontaa siitä, että Profeetta saws olisi kieltänyt hiusten värjäämistä millään muulla värillä kuin mustalla. Siinä ei ole mitään vikaa jos nainen värjää hiuksensa jollain muulla värillä -ruskealla, vaalealla tai millä tahansa muulla-, kunhan hän ei näin tehdessään matki kaafir-naisia tai moraalittomia naisia.

Advertisements