Kulmakarvojen nyppiminen

’Abdullah kertoi Profeetalta saws, että Allaah on kironnut sellaiset naiset, jotka tekevät tatuointeja ja ottavat niitä; sellaiset, jotka nyppivät karvoja kasvoistaan, sekä ne, jotka tekevät rakoja hampaidensa väliin kauneuden takia, muuttaen sitä, mitä Allaah on luonut…  (Muslim; 5301)

Ibn Abbas  kertoi Profeetalta saws: Nainen, joka laittaa tekohiuksia ja se, joka pyytää sitä; nainen, joka nyppii muiden karvoja (namiisah) ja nainen, joka poistaa itseltään karvoja (mutanamisah); nainen, joka tekee tatuointeja ja se, jolle tehdään niitä ilman siihen oikeuttavaa sairautta, ovat kaikki kirottuja. (Abu Dawood;  4158)

Abu Dawuud sanoi: …namiisah tarkoittaa naista, joka nyppii karvoja kulmakarvoista kunnes niistä tulee ohuet;  mutanamisah tarkoittaa naista, joka tekee itselleen näin…

Shaikh ’Abdul-’Aziiz Ibn Baaz sanoi, että on luvallista poistaa kulmakarvojen välissä kasvavia karvoja, koska ne eivät ole osa niistä; mutta hän sanoi että ei ole luvallista trimmata kulmakarvoja jos ne eivät ole ongelmalliset eivätkä aiheuta harmia. Jos kulmakarvat ovat kasvaneet niin pitkiksi, että ne ovat ongelmalliset tai aiheuttavat haittaa, kuten estävät näkemästä kunnolla, silloin ongelmia aiheuttavat osat saa lyhentää.

Kulmakarvojen värjääminen

Sheikh ’Abdul.’Aziiz ibn Baaz sanoi: ”Koskien kulmakarvojen, tai osan niistä, värjäämistä vaalealla värillä, tai värillä, joka on samantapainen kuin iho, siinä ei ole mitään väärää.”

Mikä on määräys kulmakarvojen värjäämisestä ihonväriä muistuttavalla värillä?

”Siinä ei ole mitään väärää,koska yleinen periaate tämänkaltaisissa asioissa on, että asia on luvallinen ellei ole olemassa todisteita Koraanista tai sunnasta, joiden mukaan se on haraam tai makruuh. ” Shaikh Ibn ’Uthaimiinin fatwa al-Da’wah-lehdessä, numero # 1741, 7/2/1421 AH, s. 36

Kestorajaukset

Shaykh ’Abd-Allaah ibn Jibreeniltä, olkoon Allaah hänelle armollinen, kysyttiin:

”Viime aikoina on noussut esiin uusi tapa silmien ja huulten rajaamiseen, käyttäen tilapäistä tatuointia, joka kestää kuudesta vuodesta vuoteen; tavallisten kajaalikynien ja huultenrajauskynien sijaan. Mikä on määräys sitä koskien?”

Hän vastasi:

”Se ei ole luvallista, koska se on samassa kategoriassa kuin tatuoiminen, ja Profeetta saws kirosi jokaisen naisen, joka tekee tatuointeja tai pyytää niitä tehtäväksi itselleen. Tämä huulten ja silmien rajaaminen pysyy vuoden tai puoli vuotta, minkä jälkeen se tehdään uudelleen sen haalistuttua, ja se pysyy yhtä kauan; joten se on samanlaista kuin sellainen tatuoiminen, joka on haraam.

… Mutta mitä tulee huulten ja silmien rajaamiseen tilapäisella tatuoinnilla, uskon että se ei ole sallittua, ja naisten tulisi pysyttäytyä poissa epäilyttävistä asiosta.”

Hennalla tatuoiminen

Al-San’aani, olkoon Allaah hänelle armollinen, sanoi:

”Jotkut hadiithit antavat syyksi sille, että tatuoiminen on kiellettyä, sen, että se on Allahin luomuksen muuttamista; mutta ei ole mainittu, että hennalla ja sen tapaisilla värjääminen tulisi samaan kategoriaan, ja vaikka se tulisikin samaan kategoriaan, se on vapautettu määräyksestä oppineiden yhtämielisyyden mukaaan, koska sitä tehtiin Profeetan saws aikana.”

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-’Uthaymeen sanoi:

…”Mutta jos muutos ei ole pysyvä, kuten henna ja sensellaiset, siinä ei ole mitään väärää, koska se tulee katoamaan, joten se on niin kuin kohl, poskipuna ja huulipuna. Mitä on vältettävä on se, mikä muuttaa Allahin luomusta, ja tätä varoitusta tulisi levittää umman keskuudessa, jotta pahuus ei leviä laajalle ja tule vaikeaksi muuttaa.” Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ’Uthaymeen (17/vastaus kysymykseen no. 4).

Tilapäiset tatuoinnit

”Mikä on määräys koskien niin sanottuja tilapäisiä tatuointeja, jotka ovat eräänlaisia kuvia, jotka tarttuvat kiinni ihoon ja katoavat muutaman päivän kuluessa?”

Jos se on kuvat eläimestä tms., niin se on haraam eikä ole sallittua. Jos se on kuva puista tai sen sellaisista, se on ok, mutta minun mielestäni on parempi olla tekemättä sitä, koska se tuo naisen päälle lisätaakkaa, kun heidän täytyy kuluttaa näihin rahaa ja pitää niistä huolta. Joten on parempi olla tekemättä niin. Shaikh Ibn ’Uthaimiinin fatwa al-Da’wah-lehdelle, no. 1741, 7/2/1421 AH, s. 36

Meikin käyttäminen ei-mahramien edessä:

”Käytän oikeanlaista hijaabia, joten voinko käyttää meikkiä, koska kukaan ei-mahram ei pysty näkemän minua?”

”Siinä ei ole mitään väärää, että nainen käyttää meikkiä kaunistaakseen itsensä miehelleen, tai vaikka hän ei olisi naimisissa, kunhan hän käyttää täyttä hijaabia (ts. niqaabia).” Shaikh ’Abd al-Kariim al-Khudayr.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (17/129): Ei ole mitään syytä, miksi nainen ei voisi kaunistaa itseään käyttämällä meikkiä tai kohlia (eräänlainen ’kajaali’), tai tekemällä hiuksiinsa kampauksia tavalla, joka ei muistuta ei-musliminaisia, mutta on myös välttämätöntä, että hän peittää kasvonsa sellaisten miesten edessä, jotka eivät ole hänen mahrameitaan.

Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (17/128): Kohlin käyttö on sallittua, mutta naisen ei ole luvallista näyttää mitään hänen kaudeudestaan tai koristeistaan, olipa se sitten kohlia tai mitä tahansa muuta, muille kuin hänen mahrameilleen, koska Allaah sanoo: ”eikä paljastaa sulojaan muille kuin aviomiehilleen…”

Mainokset