”Mitä tulee wudun rikkoutumiseen, se rikkoutuu ainoastaan silloin, jos koskee naiseen tuntien halua. Jos mies koskee naiseen halulla, tämä rikkoo hänen wudunsa, olipa nainen sitten mahram tai ei-mahram. Sellainen koskettaminen, joka rikkoo wudun, on fyysinen koskeminen ilman välissä olevia esteitä. Tämä on se, mitä oppineet ovat sanoneet. Ja Allaah tietää parhaiten.”

Fataawa Shaikh ’Abd-Allaah ibn Humayd, s. 48

”Tässä asiassa vahvin mielipide on se, että vaimoon koskeminen ei riko wudua, ellei spermaa tule ulos. Tämä on Ibn Abbaasin mielipide, sekä myös Imam Ali bin Abi Talibin, Hasanin, Mujahidin, ja Qutadan mielipide. Se on myös Abu Haniifan madhab. Ibn Jariir tukee tätä lausuntoa, kuten myös at-Tabari ja Sheihk Al Islam ibn Taimiyyah. Tätä mielipidettä tukevat henkilöt käyttävät todisteena ’Aishan hadithia, jossa hän sanoo: ”Olin nukkumassa Allahin Lähettilään edessä ja jalkani olivat hänen qiblassaan (rukoussuunnassaan). Kun hän teki sujuud, hän koski minuun ja minä vedin jalkani pois, ja kun hän nousi ylös, ojensin ne takaisin.” (Bukhari, 328.)

He käyttävät myös hadithia, jossa ’Aisha sanoo: ”Eräänä iltana huomasin Allahin Lähettilään poistuneen sängystä, joten etsin häntä ja käteni osui hänen jalkapohjiinsa ja hän oli moskeijassa. Ne olivat lähellä toisiaan ja hän oli sanomassa ’Oi Allaah, etsin suojaa Sinusta sinun vihaltasi ja rangaistukseltasi, ja pyydän tyytyväisyyttäsi ja anteeksiantoasi. Etsin suojaa siltä, mikä liitetään Sinuun valheellisesti ylistyksenä. Sinä olet niin, kuin olet ylistänyt itseäsi.” (Muslim, 486.)

An-Nawawi (shaafi’i-oppinut) sanoo selittäessään tätä hadithia, että hänen sanansa ”ja käteni osui hänen jalkapohjiinsa ja hän oli moskeijassa. Ne olivat lähellä toisiaan…” on todiste sille, joka sanoo että vaimoon koskeminen ei riko wudua.

Sheikh Al Islam Ibn Taimiyyah sanoo, että Allahin sanat Koraanissa ”tai olette koskeneet naisiin” viittaa yhdyntään, kuten Ibn Abbaas ja muita arabien joukosta ovat sanoneet. Ali sekä muita ovat kertoneet tämän, ja se on jakeen oikea merkitys. Koraanissa tai sunnassa ei ole mitään, joka osoittaisi, että omaan vaimoon koskeminen rikkoisi wudun. Muslimit koskivat vaimoihinsa koko ajan, eikä yksikään muslimeista kertonut, että Profeetta saws olisi määrännyt ketään tekemään wudun naisiin koskemisen takia. (Majmu’ah Fatawa 21/401.)”

Islam Q&A

Advertisements