”On hyvin tiedettyä, että naiset ovat luonnostaan mustasukkaisia, ja haluttomia jakamaan aviomiehensä muiden naisien kanssa. Naisia ei tule tuomita tästä mustasukkaisuudesta, sillä sitä oli olemassa parhaidenkin uskovaisten naisten joukossa: sahaabiyyojen ja jopa Uskovaisten Äitien (Profeetan saws vaimojen) joukossa. Mutta naiset ei tule antaa mustasukkaisuuden saada heitä vastustamaan sitä, mitä Allaah on säätänyt, eikä heidän tulisi yrittää estää sitä; vaimon tulisi antaa miehensä mennä naimisiin muiden naisten kanssa, sillä tämä on eräänlaista yhteistyän tekemistä oikeamielisyydessä ja hurskaudessa. Vahvistetun hadiithin mukaan Profeetta saws sanoi: ”Joka kiinnittää huomiota veljensä tarpeisiin, Allaah tulee kiinnittämään huomiota hänen tarpeisiinsa.”

…Koskien hänen pyyntöänsä avioerosta, mikäli hänen miehensä haluaa naida toisen vaimon, niin tämä on virhe. Mutta heidän tulisi tarkastella tilannetta, ja jos hän ei todellakaan selviydy toisen vaimon kanssa elämisestä, hän voi pyytää häneltä (aviomieheltään) khulaa’:ta. Jos hän kestää toisen vaimon kanssa elämisen, mutta sen tekeminen satuttaa häntä, niin hänen tulisi olla kärsivällinen ja tavoitella Allahin tyytyväisyyttä. Thawbaan kertoi Allahin Lähettilään saws sanoneen: ”Yksikään nainen ei pyydä avioeroa ilman syytä, paitsi että Paratiisin tuoksu kielletään häneltä.” (kertonut mm. Abu Dawood; al-Albaani, luokitteli sen olevan sahiih).

Jos hän kestää sen kärsivällisesti, Allaah tulee tekemään sen hänelle helpommaksi ja laajentamaan hänen rintaansa (ts. antamaan hänelle rauhaa ja rauhallisuutta), ja tulee antamaan hänelle jotain hyvää tilalle. Aviomiehen on myös autettava kohtelemalla häntä ystävällisesti, oltava hänen kanssaa kärsivällinen mustasukkaisuuden jne. suhteen, ja annettava anteeksi hänen virheitään. Ja Alaah on avun lähde.”

Shaykh ’Abd-Allaah al-Haydari

Huom.

Abu Hurayrah kertoi Profeetan saws sanoneen: ”Naisen ei ole sallittua vaatia siskonsa eroa ottaakseen hänen paikkansa ja mennäkseen naimisiin; hän ei voi saada enempää, kuin mitä on kirjoitettu hänelle.” (Bukhaari, 5144; Muslim, 1413).

Toisen version mukaan Profeetta saws kielsi naisia laittamaan avioliittosopimukseensa ehdoksi, että hänen siskonsa (ts. miehen edellinen vaimo) erotetaan. (kertonut Bukhaari, 2577; hän sisällytti tämän hadiithin lukuun nimeltä ”Avioliiton ehdot, jotka eivät ole luvallisia.”).

Huom. 2

Ibn al-Qayyim, olkoon Allaah hänelle armollinen, sanoi: Sahaabat antoivat fatwoja, joiden mukaan pakon alla myönnetty avioero ei ole voimassa. ’Umarilta kerrottiin sahiih-ketjulla, että eräs mies laski itsensä köyteen sidottuan alas vuorelta kerätäkseen hunajaa, ja hänen vaimonsa tuli ja sanoi ”Joko leikkaan köyden, tai sinä otat minusta eron.” Hän (mies) vannotti häntä Allahin kautta ja hän (vaimo) pysyi kannassaan, joten mies otti hänestä eron. Hän tuli ’Umarin luokse ja kertoi tapahtuneesta, jolloin hän sanoi: ”Mene takaisin vaimosi luokse, sillä tämä ei ole ero.”

Määräys, että sitä ei lasketa eroksi, on kerrottu myös ’Alilta, Ibn ’Umarilta sekä Ibn al-Zubayrilta (olkoon Allaah heihin tyytyväinen). Zaad al-Ma’aad (5/208).

Mainokset