Ibn Qayyim al-Jawziyyah käsitteli eräässä kirjoituksessaan merkkejä, joista erottaa terveen ja sairaan sydämen:

Terveen sydämen merkkejä:

1. Ihminen näkee itsensä kuuluvan seuraavaan maailmaan, eikä tähän maailmaan. Hän on muukalainen tässä maailmassa, eikä malta odottaa päästäkseen asuinpaikkaansa tuonpuoleisessa.

2. Hän on jatkuvasti vihainen itselleen joka kerta kun hän tekee synnin, kunnes hän tekee siitä lopullisen ja täydellisen katumuksen Allahille.

3. Jos hän menettää päivittäisen Koraanin resitoimisen ja dhikrin, hän on järkyttyneempi ja surullisempi kuin jos olisi menettänyt omaisuutensa.

4. Hän saa Allahin palvomisesta iloa, joka on paljon suurempi kuin mikään ilo, jota hän saa syömisestä tai juomisesta.

5. Kun hän aloittaa rukouksensa, hänen huolensa ja murheensa tästä maailmasta jättävät hänet.

6. Hänen ainoat huolensa ja mielenkiintonsa ovat Allaah ja Allahin takia tekeminen.

7. Hän on huolestuneempi ja pihimpi ajan tuhlaamisen suhteen, kuin ahne ihminen omaisuuttaan kohtaan.

8. Hän on enemmän huolestunut tekonsa oikeudesta, kuin teon itsensä suorittamisesta.

Merkkejä, joista tietää että sydämessä on sairaus:

1. Ihminen ei tunne mitään kipua tai tuskaa tehdessään pahan teon tai synnin.

2. Hän tuntee iloa tehdessään epätottelevaisuuden tekoja Allahia kohtaan, ja on levollinen niiden jälkeen.

3. Hän huolehtii vähäpätöisistä asioista eikä välitä tärkeämmistä asioista. Jos sydän on kunnossa, se huolehtii ihmisen parhaasta edusta. Mutta jos se ei välitä olennaisista asioista, se on selvä merkki siitä, että se ei ole ainoastaan sairas, vaan kenties jopa kuollut.

4. Hän ei pidä totuudesta ja hänellä on hankaluuksia sen hyväksymisessä siihen alistumisessa.

5. Hän ei tunne oloaan mukavaksi oikeamielisten ihmisten seurassa, vaan hän tuntee rauhaa ja lohtua ollessaan pahantekijöiden ja syntisten ihmisten joukossa.

6. Häneen vaikuttavat helposti väärinkäsitykset ja epäilykset. Hän tuntee viehätystä sellaisiin keskusteluihin, väittelyihin ja kommentteihin, jotka pyörivät sellaisten asioiden ympärillä, sen sijaan että lukisi Koraania ja tekisi muita hyödyllisiä tekoja.

7. Minkäänlainen varoitus ei vaikuta häneen. Esimerkiksi hän kuuntelee perjantai-khutbaa, eikä sillä ole häneen minkäänlaista vaikutusta. Tämäkin on selkeä merkki siitä, että sydän on sairas, tai todellakin kuollut.

Ruosteinen sydän

Ibn al-Qayyim, olkoon Allaah hänelle armollinen, sanoi:

”Ei ole epäilystäkään siitä, että sydämestä tulee ruosteen peittämä, aivan kuten metalliastioista -hopeasta ja sen sellaisista- tulee ruosteisia. Joten sydämen ruostetta kiillotetaan dhikrillä (Allahim muistelemisella), sillä dhikr kiillottaa sydäntä kunnes siitä tulee kuin kirkas peili. Mutta kun dhikr hylätään, ruoste palaa; ja kun se alkaa, sydän alkaa jälleen puhdistumaan. Täten sydämen ruostuminen johtuu kahdesta asiasta: synneistä ja ghaflasta (välinpitämättömyydestä Allahin muistelemista kohtaan); ja samaten sitä kiillottaa kasi asiaa: istighfaar (Allahin anteeksiannon tavoitteleminen) ja dhikr.”

Sydämen kovuudesta

Allahin orjaa ei ikinä kohtaa pahempi rangaistus kuin sydämen kovuus ja kaukana Allahista oleminen. An-naar (Helvetin tuli) on luotu sulattamaan kovat sydämet. Mitä kauempana sydän on (Allahista), sitä kovempi se on. Kun sydän kovettuu, silmistä tulee kuivat (ne eivät itke Allahin takia). Sydämen kovuus johtuu liioittelusta neljässä asiassa: syöminen, nukkuminen, puhuminen ja ihmisten kanssa oleminen. Aivan kuten vartalon tullessa sairaaksi syöminen ja juominen eivät voi parantaa sitä, jos sydän tulee sairaaksi, saarnaaminen ei voi auttaa sitä.

Joka haluaa puhdistaa sydämensä, laittakoon Allahin omien halujensa edelle. Sydämet ovat Allahin astioita Hänen maassaan. Rakkaimmat niistä Hänelle ovat ne, jotka ovat pehmeimpiä, vahvimpia ja puhtaimpia.

Ihmiset pitävät sydämensä kiireisinä dunyan kanssa. Jos he pitäisivät ne kiireisinä Allahin ja aakhiran (tuonpuoleisen) kanssa, heidän sydämensä vaeltelisivat Hänen sanoissaan ja selkeissä merkeissään. Sitten heidän sydämensä palaisivat heidän luokseen täynnä ihmeellisiä viisauksia ja häikäiseviä hyötyjä.

AL-HIJRA Magazine vol. 3, issue 6

Advertisements