Todisteita Koraanista

Allaah sanoo (merkityksen tulkinta):

  1. ”Kun Allaah sanoi ’Oi Iisaa, totisesti tulen ottamaan sinut ja nostamaan sinut luokseni, ja puhdistamaan sinut…” [Suurah Aal-’Imraan:55]

  2. ”Ja Hän on Vastustamaton, orjiensa yläpuolella, ja Hän on Kaikkiviisas, Kaikesta tietävä.” [Suurah Al-An’aam:18]

  3. He pelkäävät Herraansa heidän yläpuolellaan, ja tekevät mitä heille määrätään.” [Suurah An-Nahl:50]

  4. ”Sano: ’Sen (Koraanin) on tuonut alas Ruuh Al-Qudus (jibriil) Herraltasi totuudella…” [Suurah An-Nahl:102]

  5. Hänen luokseen nousevat kaikki hyvät sanat, ja hyvät teot ylentävät niitä…” [Suurah Faatir:10]

  6. ”Tunnetteko olevanne turvassa siltä että Hän, Joka on taivaassa ei laita maata nielaisemaan teidät kun se vavahtelee? Tai tunnetteko olevanne turvassa siltä että Hän, Joka on taivaassa ei lähetä päällenne hirmumyrskyä…?” [Suurah al-Mulk:16-17]

  7. ”(Eräs) Kysyjä kysyi rangaistuksesta, joka on kohtaava epäuskovaisia, eikä kukaan voi sitä estää. (Rangaistuksesta, joka tulee) Allahilta, ylösnousemisen Herralta. Enkelit ja Ar-Ruuh (Jibriil) nousevat Hänen luokseen päivänä, jonka mitta on viisikymmentä tuhatta vuotta.” [Suurah al-Ma’arij:1-4]

Todisteita Sahiih Sunnasta

  1. Abu Hurairalta on kerrottu että Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Kaksi enkeliryhmää tulee teidän luoksenne, yksi ryhmä yöllä ja yksi ryhmä päivällä, he kokoontuvat Fajrin ja ’Asrin aikoihin. Ne, jotka viettävät yön (teidän kanssanne) nousevat Allahin luokse ja Allaah kysyy heiltä vaikka Hän tietää tarkasti: ’Missä tilassa jätitte orjani?’ He vastaavat ’He olivat rukoilemassa kun saavuimme heidän luokseen, ja he olivat edelleen rukoilemassa kun jätimme heidät.’” [Humaam ibn Munabeh, ’Saheehfah as-Saadiqah’ (s.89); Ahmad, ’Musnad’; Ibn Khuzaimah, ’Kitaab at-Tawhiid’ (s.78); ’Uthmaan Daarimii, ’Radd ’Alal-Jahamiyyah’ (s.30)]

  2. Imaam adh-Dhahabee, olkoon Allaah hänelle armollinen, kertoi Abu Hurairalta Allahin Lähettilään saws sanoeen että Allaah tulee sanomaan: ”Mahtini tähden, missä ovat ne ihmiset jotka rakastavat toisiaan, tänään tulen antamaan heille Valtaistuimeni varjon, jolloin ei ole muuta varjoa kuin Minun varjoni.” (Hadiith Mutawaatir). Tämä todistaa, että Valtaistuin todella on todellinen, eikä vain jotain ’vertauskuvallista’.

  3. ’Abdullaah bin ’Amr kertoi Profeetan saws sanoneen: ”Olkaa armollisia niille jotka ovat maan päällä, jotta Hän, joka on taivaiden yläpuolella olisi armollinen teille.” [Bukhari/Muslim].

  4. Zainabilla, Profeetan saws vaimolla, olkoon Allaah häneen tyytyväinen, oli tapanaan pitää itseään hänen saws muita vaimojaan ylempänä sanomalla heille: ”Teillä vain teidän vanhempanne antoivat teidät avioliitossa Profeetalle, kun taas minut antoi hänelle Allaah seitsemän taivaan yläpuolelta.” [Bukhari].

  5. Abu Huraira kertoi kuulleensa Allahin Lähettilään saws sanovan: ”Allaah jakoi armon sataan osaan ja Hän piti sen yhdeksänkymmentäyhdeksän osaa Itsellään ja lähetti sen yhden osan alas maahan, ja sen takia, sen yhden ainoan osan takia, Hänen luotunsa ovat armeliaita toisilleen, niin että jopa tamma nostaa kavionsa pois varsansa tieltä, peläten että se talloo sen.” [Bukhari].

  6. Jabir ibn Abdullah sanoi: ”Allahin Lähettiläs sanoi puheessaan ’Arafah-päivänä ’Olenko välittänyt viestin?’ He sanoivat ’Kyllä.’ Nostaen sormensa kohti taivasta ja sitten osoittaen heitä, hän saws sanoi ’Oi Herrani, ole todistaja-’” [Muslim]

  7. Abu Sa’iid kertoi että Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Ettekö luota minuun, vaikka Hän, Joka on seitsemän taivaan yläpuolella, luottaa minuun? Ilmestys tulee minulle päivin ja öin.”[Bukhari/Muslim]

  8. Abu Muusa al-Ash’ari kertoi että Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Allaah ei nuku, eikä Hänen tarvitse. Hän lähettää alas oikeuden ja nostaa sen ylös. Yön teot nousevat Hänen luokseen ennen päivää. Hänen huntunsa on valo, jos Hän nostaa sen pois, Hänen kasvojensa valo tulee polttamaan kaiken mihin näkö ulottuu.” [Muslim].

  9. Salmaan al-Faarisi kertoi Profetan saws sanoneen: ”Teidän Herranne on antelias ja avokätinen, ja Hän ujostelee käännyttää tyhjänä pois orjansa kädet, kun hän nostaa ne Häntä kohti.” [Abu Dawud].

  10. Mu’aawiyah as-Sahmi kertoi: ”Minulla oli joitain lampaita, joita pidin Uhudin ja Juwaniyyan välillä, ja orjatyttö joka vahti niitä. Eräänä päivänä menin katsomaan lampaitani ja huomasin että susi oli syönyt yhden niistä. Koska olen ainoastaan ihminen, (tulin vihaiseksi ja) löin tyttöä. Myöhemmin tulin Profeetan saws luokse ja kerroin hänelle tapahtuneesta. Hän kauhistutti minut tekoni vakavuudella. Sanoin ’Oi Allahin Lähettiläs, vapautanko hänet (hyvityksenä synnistäni)?’ Hän sanoi ’Kutsu hänet tänne.’ Kun tein niin, hän saws kysyi häneltä ’Missä Allaah on?’ Hän vastasi ’Taivaiden yläpuolella.’ [Toisten versioiden mukaan hän osoitti sormellaan kohti taivasta] Sitten hän saws kysyi häneltä ’Kuka minä olen?’ Hän sanoi ’Allahin Lähettiläs’. Silloin Profeetta saws määräsi minua ’Vapauta hänet. Hän on uskovainen.’” [Muslim, Abu Dawud, sekä muita].

Tämän viimeisen hadiithin hyödyistä ovat mm. seuraavat (kuten Muhammad bin Jamil Zino mainitsee kirjassa ’Islamin ja Iimaanin pilarit’):

  1. Profeetan saws kumppaneilla oli tapanaan kääntyä hänen puoleensa kaikissa ongelmissaan, olivatpa ne pieniä tai suuria. Täten kaikissa asioissa on käännyttävä tuomion saamiseksi Allahin ja Hänen Lähettiläänsä puoleen, toimien Allahin sanojen mukaan: ”Ja ei, kautta Herrasi he eivät usko, kunnes laittavat sinut (Oi Muhammad) tuomitsemaan kaikissa kiistoissa heidän välillään, eivätkä löydä itsestään mitään vastustusta päätöksiäsi vastaan, ja hyväksyvät ne täydellisesti alistuen.” (4: 65)

  2. Profeetta saws nuhteli seuralaista orjatytön lyömisestä ja piti sitä vakavana asiana.

  3. Usko on ehto orjan vapauttamiselle, ja koska Profeetta saws salli hänen vapauttamisensa, Profeetan saws oli pidettävä häntä muslimina, sillä muuten hän olisi jatkanut orjana olemistaan.

  4. Tawhiidista kysymisen tärkeys; ja osa sitä on se uskomus, että Allaah on Valtaistuimensa yläpuolella, ja tieto tästä on pakollista.

  5. Sallittavuus kysyä ”Missä Allaah on?”; se tosiasia että se on itse asiassa Sunnah, sillä Profeetta saws ei epäröinyt kysyä sitä.

  6. Pakollisuus vastata että Allaah on taivaiden yläpuolella, sillä profeetta saws vahvisti orajtytön vastauksen, ja se on myös yhdenmukainen Allahin sanojen kanssa ”Tunnetteko olevanne turvassa siltä että Hän, joka on taivaassa, ei laita maata nielaisemaan teidät…” (67: 16)

  7. Uskon oikeus sisältää todistuksen siitä, että Muhammad saws on Allahin Lähettiläs.

  8. Usko siitä, että Allaah on taivaan yläpolella, ilmentää henkilön uskon vakautta, ja jokaisen uskovaisen on pakollista hyväksyä tämä asema.

  9. Sen virheellisen uskomuksen kumoaminen, että Allaah on joka paikassa Olemuksellaan.

  10. Se tosiasia että Profeetta saws määräsi orajtytön tuotavaksi hänen luokseen jotta hän voisi testata häntä, osoittaa sen että hänellä ei ollut tietoa näkemättömästä [lukuun ottamatta sitä, mistä Allaah kertoi hänelle. Tämä kumoaa monien suufien sekä muiden muslimien näkemyksen siitä, että Profeetalla saws olisi täydellinen tieto näkemättömästä].

Todisteita salafeilta

  1. Puheessaan Profeetan saws kuoleman jälkeen, Abu Bakr As-Siddiiq sanoi: ”Hän, joka palvoi Muhammadia, niin (tietäköön, että) Muhammad on kuollut. Ja hän, joka palvoi Allahia, niin (tietäköön, että) Allaah on taivaan yläpuolella, Ikuisesti elävä, eikä koskaan kuole.” [Bukhari].

  2. Imaam adh-Dhahabi kertoo Ibn ’Abaasilta: ”Ennen luomuksen luomista, Allaah oli Valtaistuimensa yläpuolella. Sitten Hän loi Kynän, ja se kirjoitti kaiken, mitä tulee tapahtumaan Tuomiopäivään asti.” (Bayhaqi, ‘Asmaa Was-Sifaat).

  3. ’Umar ibn al-Khattab kävi kerran Syyriassa kamelillaan ratsastaen. Seuralaiset sanoivat hänelle: ”Oi Uskovaisten johtaja, etkö ratsastaisi birthuunilla (eräs jalo hevosrotu), jotta korkea-arvoiset ja huomionarvoiset ihmiset huomaisivat sinut?” ’Umar vastasi: ”Enkö minä näe teitä täältä? Totisesti, asia tulee täältä”, ja hän osoitti kädellään kohti taivasta. [Ibn Qayyim, Ijtimaa’ al-Juyuush al-Islaamiyyah]

  4. Al-Bayhaqi kertoi: ”Meillä (taabi’uuneilla) oli tapanamme sanoa, silloin kun taabi’uuneja oli vielä paljon, että Allaah, kaikki ylistys olkoon Hänelle, on Valtaistuimensa yläpuolella. Me uskomme siihen, mitä Sunnah on kertonut meille Hänen ominaisuuksistaan.”[Al-’Uluww, Adh-Dhahabi]

  5. Imaam Abu Haniifah sanoi: ”Joka sanoo ettei hän tiedä, onko hänen Herransa taivaiden vai maan yläpuolella, on epäuskovainen, sillä Allaah sanoi: ’Armelias nousi Valtaistuimensa yläpuolelle’ (20:5). Ja Hänen Valtaistuimensa on seitsemän taivaan yläpuolella. Abu Muti al-Balkhi kysyi häneltä: ”Mitä jos hän sanoo että Allaah on Valtaistuimen päällä, mutta hän ei tiedä, onko valtaistuin maan yläpuolella vai maassa itsessään?” Abu Haniifah vastasi tähän: ”Hän on silti epäuskovainen, sillä hän hylkäsi sen että Allaah on taivaissa, ja että luodut tekevät du’a ylös Herraansa kohti, eikä alaspäin.” [Adh-Dhahabi, Al-’Uluww]

  6. Eräs nainen kysyi Abu Haniifalta: ”Missä on sinun Herrasi, jota sinä palvot?” Joten hän sanoi ”Totisesti Allaah, Ylistetty, on taivaassa, ei maassa.” Joten eräs mies sanoi hänelle ”Etkö ole nähnyt Allahin sanoja ’Ja Hän on teidän kanssanne’ (57:4). Hän sanoi ”Hän on niin kuin sinä olet kun kirjoitat jollekulle ’Totisesti olen kanssasi’, ollessasi poissa hänen luotaan.” [al-Asmaa was-Sifaat].

  7. Imaam Maalik sanoi: ”Allaah on taivaan yläpuolella, ja Hänen tietonsa on kaikkialla, mikään ei ole Häneltä piilossa.” [’Sharh Usuul I’tiqaad Ahlus Sunnah’, al-Laalakaa’ii (k.414H)].

  8. Imaam Maalik sanoi myös, koskien istawaan (ylös nousemisen) ominaisuutta: ”Al-Istiwaa on tunnettu, ja siihen uskominen on pakollista, ja siitä kysyminen on bid’ah.” Al-Bayhaqi kertoi tämän al-Asmaa was-Sifaatissa (s.516) sanoituksella: ”Al-Istiwaa ei ole tuntematon, ja ’miten’ on tuntematon; siihen uskominen on pakollista, ja siitä kysyminen on bid’ah.”

  9. Imaam Shaafi’i sanoi: ”Se Sunnah, jota me seuraamme seuralaistemme ohella, sellaisten hadiithin seuraajien, jotka tapasin ja joilta otin tietoa, kuten Sufiyaan [Ath-Thawri], Imaam Maalik sekä muita, on että me uskomme että ei ole mitään muuta jumalaa kuin Allaah, ja että Muhammad on Hänen Lähettiläänsä. Ja että Allaah, Ylistetty, on Valtaistuimellaan taivaassa. Hän tulee lähemmäs orjiaan kuten Hän haluaa. Allaah laskeutuu alempaan taivaaseen kuten Hän haluaa.”[Adh-Dhahabi, Al-’Uluww]

  10. Imaam Ahmad ibn Hanbalilta kysyttiin: ”Allaah on seitsemännen taivaan yläpuolella, Valtaistuimensa yläpuolella, erillisenä luoduistaan, ja Hänen Voimansa ja Tietonsa ovat joka paikassa? Ja hän vastasi: ”Kyllä, Valtaistuimen yläpuolella ja Hänen tietonsa on joka paikassa.” [’Sharh Usuul I’tiqaad Ahlus Sunnah’, al-Laalakaa’ii].
Advertisements