Da’wan fiqh

…Ja tästä näemme että monen (islamiin) kutsujan metodi kiinnittää huomiota nuorten kasvatukseen on erittäin menestyksekäs. Tämä metodi koostuu siitä että nuorelle annetaan pieni määrä tietoa joka viikko, ja sitten häneltä kysytään: ’Toimitko sen mukaan, mitä opit tällä viikolla?’ ja toistetaan tämä seuraavalla viikolla, ja sitä seuraavalla viikolla, jne. Häntä rakennetaan asteittain, ja joka kerta kun hän nousee yhden tason, hänelle annetaan suurempi tehtävä ja suurempi vastuu. Tätä tehdään siihen pisteeseen asti, kunnes hänen sielustaan on tullut tarpeeksi kypsä ja voit viimein sanoa hänelle: ’Nyt on aika ponnistella. Haluatko sinä ponnistella?’ Tämä metodi on pyhä tapa huolehtia ihmissielun kasvatuksesta.

Joten joku nuori saattaa elää jaahiliyyassa ja palata sitten Allahin – Ylistetyn ja Majesteettisen – luokse jonkin hänen elämässään tapahtuvan traumaattisen kokemuksen seurauksena: hän selviää pahasta auto-onnettomuudesta, hänen äitinsä kuolee, Allaah näyttää hänelle jonkin unen… joka tapauksessa, hän palaa Allahin, Ylistetyn ja Majesteettisen luokse. Hän lukee Abu Bakrista, ja kuinka hänellä oli tapanaan tehdä sitä ja tätä, ja yhtäkkiä hän katsoo ympärillään olevia ihmisiä ajatellen: ’tuo ihminen on valehtelija, tuo ihminen yritti varastaa minulta’ – hän haluaisi lytätä kaikki ihimiset ympärillään! Kaikki muslimit hänen ympärillään! Miksi? Sillä he eivät ole niin kuin Abu Bakr. Hän ei löydä ketään muuta kuin Abu Bakrin – kaikista Profeetan saws seuralaisista – johon verrata ihmisiä. Odotatko kaikkien olevan niin kuin Abu Bakr? He eivät ikinä tule olemaan niin kuin Abu Bakr. Paras ihminen Allahin Lähettilään saws jälkeen on Abu Bakr. Seuralaiset itse sanoivat: ”Emme pitäneet ketään samanlaisena (samalla tasolla) kuin Abu Bakr, ja sitten (kuin) ’Umar, sitten ’Uthmaan, ja sitten ’Ali. Heidän jälkeensä katsoimme muita seuralaisia pitämättä yhtä toista ylempänä.”

Mutta mitä tulee sinuun, niin sinä odotat koko ihmiskunnan olevan samalla zuhd-tasolla (ts. yhtä askeettinen, pitdättäytyvän yhtä paljon maallisista asioista) kuin ’Umar. Ei ole olemassa mitään zuhdia niin kuin ’Umarin zuhd. Ehkä yksi, viisi, kymmenen ihmistä tästä Ummasta pystyy saavuttamaan tämän zuhdin tason. Mutta odottaa että kaikki olisivat tällä tasolla? Tämä ei ole realistista. Odotatko että he kaikki olisivat ’Uthmaanin anteliaisuuden tasolla? Tämä on vain hyvin pieni joukko ihmisiä… mutta, kaikilla ’Alin rohkeus? Abu Bakri vankkumattomuus? Ei. Vain erittäin pienellä joukolla voi olla tätä.

{“Samanlaisia olitte te itse, ennen kuin Allaah soi päällenne suosionsa (ts. johdatti teidät), joten varokaa syrjintää.”} [an-Nisa’; 94]

Eilen olit ajelemassa ympäri katuja autollasi, jahdaten tyttöjä. Etkö ollutkin? Tällainen sinä olit. Joten sinut, kuten Allaah on suonut sinulle (johdatuksensa, siunauksensa) ja sallinut sinun palata Hänen luokseen, niin samalla tavalla hän voi myös suoda saman tälle ihmiselle, ja antaa tämän tottelemattoman katua.

Joku nuori, joka haluaa lyödä tätä ihmistä, kurittaa tuota ihmistä, paljastaa yhden ihmisen virheet, loukata toista ihmistä… miksi? Hän tekee tämän johtuen siitä poltteesta, jota hän tuntee sydämessään islamia kohtaan. Hän on palanut Allahin – Mahtavan ja Majesteettisen – luokse kun hänen verensä kiehuu. Mutta jos hänellä olisi vähänkään tietoa, niin hän ei olisi tehnyt mitään näistä. Jos hänellä olisi ollenkaan sharii’ah-tietoa, niin hän ei olisi tullut ihmisten eteen paljastaen hänen (jonkun toisen) virheensä. Sen sijaan hän olisi tullut hänen luokseen yksityisesti, sanoen: ”Kautta Allahin, veljeni, minä olin tottelematon, faasiq, syntinen. Mutta Allaah soi suosionsa minun päälleni, ja näin sinussa jotain poikkeavuutta (oikealta tieltä), pienen virheen, ison virheen, sellaisella-ja-sellaisella tavalla, ja halusin vain kiinnitää sinun huomiosi siihen, sillä rakastan sinua, enkä halua että sinua rangaistaan sitä Ylösnousemuksen päivänä.” Tämä on parempi kuin se, että tulet ihmisten eteen ja sanot ”Se-ja-se on faasiq! Tämä henkilö on sellainen ja sellainen! Tuo henkilö on sitä, ja tämä henkilö on tätä!” Tämä on tietämättömien menettelytapa, ja jos Allahin Lähettiläs saws olisi tehnyt sitä, niin ’Umar ei ikinä olisi tullut islamiin, eivätkä olisi monet muutkaan. Hän olisi vain sanonut ”Tappakaa ’Umar ja helpottakaa meidät hänestä.”, siihen aikaan kun ’Umar taisteli häntä vastaan. Mutta siitä huolimatta että he olivat hänen vihollisiaan ja vahingoittivat ja kiduttivat häntä, niin aina kun vaikeuksista tuli kestämättömämpiä, hän sanoi ainoastaan: “Oi Allaah, anna kansalleni anteeksi sillä he eivät ymmärrä.”

Sen tähden daa’in on pakko oppia uskontoaan, sekä kuinka tehdä töitä tämän uskonnon eteen. Aivan kuten hän tekee tekoja, niin hänen on tiedettävä, ja jos hän ei tiedä, niin hänen on kysyttävä niiltä jotka tietävät. Mutta kukaan ei ole hänelle tarpeeksi hyvä tässä maailmassa, ei laisinkaan. Hänelle sanotaan ”Kysy siltä-ja-siltä sheikhiltä”, ja hän vastaa ”Tämä sheikh on syntinen!” ”Tuo sheikh on faasiq!”, ”Tämä sheikh on tawaaghiitien (yks. taaghuut) orjista!”, ”Ja tämä…!”

OK, joten, kuka sitten jää maailmalle? (maailmaa varten)

[’at-Tarbiyah al-Jihadiyyah wal-Bina”; 3/186-187]

Advertisements