Totunnaistapojemme rajojen tunnistaminen

Ibn Al-Qayyim

“…Totunnaistavoilla on rajoja. Kun nämä rajat ylitetään, se on rikkomus. Kun niistä jäädään vajaaksi, se on puutteellisuutta ja häväistystä.

Vihalla on raja: ja se on olla ylevä ollen samalla kaikkien negatiivisten ja puutteellisten piirteiden yläpuolella, ja tämä on vihan täydellinen muoto. Jos tämä raja ylittyy, niin sinusta tulee syntinen. Jos alitat sen, niin tulet olemaan pelkuri etkä kykene nostamaan itseäsi negatiivisten piirteiden yläpuolelle.

Ahneudella on raja: se on ottaa tästä maailmasta kaiken tarvitsemasi ja sen, mitä se tarjoaa sinulle. Kun alitat tämän rajan, siitä tulee häväistystä ja tuhlaavaisuutta. Kun ylität tämän rajan, päädy haluamaan sitä, mitä sinun ei pitäisi haluta.

Kateudella on raja: ja se on kilpailla täydelliseksi tulemisessa sekä ylittää (itsesi) sellaisessa, jossa kilpailijasi ei pysty ylittämään sinua. Kun tämä raja ylitetään, rikot ja sorrat sellaisessa, jossa toivot että hyvät asiat otettaisi pois siltä jota kadehdit, ja olet halukas vahingoittamaan häntä. Kun alitat tämän rajan, niin sinusta tulee alhainen ja kunnianhimoton, ja vähättelet itseäsi. Profeetta saws sanoi: “Ei tulisi olla kateutta paitsi kahta asiaa kohaan: miestä, jolle Allaah on antanut rikkautta ja hän pystyi käyttämään sitä totuuden takia, sekä miestä, jolle Allaah on antanut viisautta ja hän käyttää sitä ja opettaa ihmisiä.” Joten tämä on kilpailu-kateutta, jossa kateellinen henkilö työntää itseään (eteenpäin) ollakseen niin kuin se jota hän kadehtii, toivomatta että häneltä riistetään ne hyvät asiat, joita hänellä on.

Seksuaalisella halulla on raja: ja se on rentoutua sydämessä ja mielessä palvonnan (aiheuttamalta) uupumukselta, ylläpitääkseen moraalista erinomaisuutta, ja käyttääkseen näiden halujen täyttämistä auttaakseen itseään tässä. Kun ylität tämän rajan, putoat yli-halukkuuteen ja alat muistuttaa eläimiä. Kun alitat tämän rajan etkä käytä tätä aikaa saavuttaaksesi erinomaisuutta ja hyveellisyyttä, tästä tule eheikkoutta, kyvyttömyyttä ja häpäisyä.

Rentoutumisella on raja: ja se on kerätä itsesi ja voimasi palvontaa ja sielun täydellistämistä varten, sekä säästää tämä jotta sinusta ei tule heikkoa ja väsynyttä. Kun ylität tämän rajan, siitä tulee laiskuutta ja tuhlausta, ja päädyt jäämään paitsi niin monista asioista, jotka voisivat hyödyttää sinua. Kun alitat tämän rajan, päädyt satuttamaan ja heikentämään energiavarojasi, ja se voi jopa leikata sinut irti itsestäsi kuin viljelijän, jolla ei ole maata kynnettävänään tai satoa korjattavanaan.

Anteliaisuudella on raja kahden ääripään välillä:
ja aina kun tämä raja ylitetään, siitä tulee tuhlaavaisuutta ja ylettömyyttä. Kun alitat tämän rajan, sinusta tulee alhainen ja pihi.

Rohkeudella on raja: ja kun ylität tämän rajan, sinusta tulee uhkarohkea. Kun alitat tämän rajan, sinusta tulee pelkuri. Tämä raja on se, että laitat itsesi eteen päin kun on oikea aika tehdä niin, ja pidättelet itseäsi kun aika on oikea sen tekemiselle, aivan kuten Mu’aawiyah sanoi ’Amr ibn Al-’Aas’ille: ”En tiedä oletko sinä rohkea vai pelkurimainen! Menet eteen päin siihen pisteeseen saakka että sanon sinun olevan kaikkein rohkein henkillö, ja sitten pysyttelet taka-alalla siihen pisteeseen asti että sanon sinun olevan kaikkein pelkurimaisin henkilö!” Joten hän vastasi:

Olen rohkea jos saan mahdollisuuden * Ja jos en saa mahdollisutta, olen pelkuri…

Suojelevaisella mustasukkaisuudella on raja: ja jos ylität tämän rajan, putoat viattomisen syyttelemiseen ja epäilemiseen. Jos alitat tämän rajan, putoat välinpitämättömyyteen ja miehuuden puutteeseen.

Nöyryydellä on raja: ja jos se ylitetään, siitä tulee nöyryytystä ja häpeää. Jos alitat sen, harhaudut röyhkeyteen ja valheelliseen ylpeyteen.

Kunnialla on raja: ja jos ylität sen, putoat ylimielisyyteen ja moitittaviin piirteisiin. Jos alitat sen, harhaudut nöyryytykseen ja häpeään.

Perusperiaate kaikessa tässä on valita polku ylettömyyden ja leväperäisyyden välillä. Tämä on se, mihin kaikki tämän maailman sekä seuraavan (maailman) hyödyt perustuvat. Itse asiassa et voi hyötyä vartalostasi millään muulla tavalla, sillä kun jotkut teoistasi tehdään kohtuullisuuden puutteella ja ne joko ylittävät tai alittavat sen, niin vartalosi energia ja terveys alkavat rappeutua sen  mukaisesti. Samaten luonnolliset toiminnot kuten nukkuminen, hereillä oleminen, syöminen, juominen, yhdyntä, urheileminen, yksin oleminen, muiden kanssa oleminen jne. – jos nämä kaikki tehdään kohtuudella kahden moitittavan ääripään välillä, niin tämä on oikeudenmukaisuutta. Mutta jos harhaudut jompaan kumpaan ääripäähän,  niin tämä on merkki vajavaisuudesta, ja se tulee johtamaan vielä enempään vajavaisuuteen.

Tämä tieto sopivista rajoista on yksi parhaista tiedon tyypeistä, erityisesti rajat siitä, mikä on määrättyä ja kiellettyä. Kaikkein tietävimmät ihmiset ovat niitä, jotka tietävät eniten näistä rajoista, niin että he eivät laita niitä sinne mihin ne eivät kuulu, eivätkä poista niitä sellaisesta mihin ne kuuluvat. Allaah sanoi: {“Beduiinit ovat pahimpia epäuskossa ja tekopyhyydessä, ja (on) vielä luultavampaa että he eivät tiedä niitä rajoja, jotka Allaah on paljastanut Lähettiläälleen…”} [at-Tawbah; 97]

Joten ne ihmiset, jotka ovat kaikkein oikeudenmukaisempia, ovat ne, jotka tunnistavat tiedon ja toiminnan avulla määrätyt rajat tavoissaan ja teoissaan, ja Allaah on kaiken menestyksen lähde…”

[’al-Fawaa’id’; s. 196-199]

Mainokset