Ibn al-Qayyim kirjoitti ‘Madarij as-Salikin’ issä(1/188):

“…Sanotaan, että parasta palvontaa on tehdä sitä, mikä miellyttää Herraa kaikkina aikoina, sen mukaisesti, mitä se tietty aika vaatii.

Joten paras palvonta jihaadin aikana on jihaad, vaikka se johtaisi tiettyjen rituaalien hylkäämiseen, kuten yörukouksen ja paaston, jne. hylkäämiseen. Ja itse asiassa tämä pätee jopa silloin jos et pysty rukoilemaan (pelon takia, Salaat al-Khawf) täyttä pakollista rukousta, kuten rukoilisit turvan ja rauhallisuuden aikoina.

Ja paras asia, minkä voit tehdä kun sinulla on esimerkiksi vieras, on huolehtia hänen oikeuksistaan vieraana ja pitää itsesi kiireisenä sen kanssa, sen sijaan että tekisit niitä suositeltavia rituaaleja, joita normaalisti tekisit siihen aikaan.

Näin on myös vaimosi ja perheesi oikeuksien täyttämisen kanssa.

Paras asia, jonka voi tehdä aamun aikaisina tunteina, on pitää itsensä kiireisenä rukouksen, Koraanin, Du’aan ja Allahin muistelemisen sekä Hänen anteeksiantonsa pyytämisen kanssa.

Paras asia, mitä voi tehdä opettaessaan oppilasta tai tietämätöntä henkilöä, on kääntää huomiosi täydellisesti hänen opettamistaan kohtaan.

Paras asia, mitä voi tehdä adhanin aikana, on jättää kaikki ne rituaalit joita olet tekemässä, ja keskittyä toistamaan sen perässä, mitä (rukous)kutsun tekijä sanoo.

Paras asia, mitä voi tehdä viiden (pakollisen) rukouksen aikana, on yrittää parhaasi suorittaaksesi ne parhaalla mahdollisella tavalla, sekä kiirehtiä suorittamaan ne heti (rukousajan alettua), ja moskeijalle meneminen – vaikka se olisi kaukana – on parempi.

Paras asia, minkä voi tehdä kun joku tarvitsee apua fyysisesti tai rahallisesti, on pitää itsesi kiireisenä sen ihmisen auttamisen kanssa, helpottaen hänen huoliaan ja laittaen hänen tärkeytensä sen oman, yksityisen palvontasi edelle, jota normaalisti tekisit.

Paras asia, mitä voi tehdä Koraania resitoidessaan, on sydämesi ja mielesi läsnä pitäminen pohtiaksesi ja ymmärtääksesi sitä aivan kuin Allaah puhuisi sillä sinulle henkilökohtaisesti. Joten sydämesi läsnä pitäminen, ja sen ymmärtäminen ja pohtiminen, ja halu laittaa sen määräykset täytäntöön, on suurempi kuin sellaisen ihmisen sydämen kuuliaisuus, joka on saanut jonkin viestin hallitsijalta.

Paras asia, mitä voi tehdä ’Arafatilla seisoiessaan, on ponnistella ollaksesi nöyrä Allahin edessä, tehdä du’aa sekä muistella Häntä paastoamisen sijaan.

Paras asia, mitä voi tehdä Dhul-Hijjan ensimmäisen kymmenen päivän aikana, on lisätä palvontaansa, erityisesti ‘Allahu Akbar’ :in,‘La ilaha illa Allah’ :n sekä ‘al-hamdu lil-Laah’ :n sanomista. Tämä on tässä tilanteessa parempi kuin sellainen jihaad, joka ei ole yksilöllinen velvollisuus (fard al-’ain).

Paras asia, mitä voi tehdä Ramadanin kymmenen viimeisen yön aikana, on pysyä moskeijalla ja sulkeutua sinne ollen sekoittumatta muiden kanssa tai antamatta heidän herpaannuttaa huomiotasi. Tämä on jopa siihen pisteeseen asti, että se on parempi kuin Koraanin opettaminen heille ja sen harjoitteleminen heidän kanssaan, monen oppineen mukaan.

Paras asia, mitä voi tehdä jos sinulla on (muslimi)veli joka on sairas tai kuolemaisillaan, on vierailla hänen luonaan, ottaa osaa hänen hautajaisiinsa, sekä pitää tätä tärkeämpänä kuin yksityinen palvontasi tai sosiaaliset aktiviteetit.

Ja paras asia, mitä voi tehdä kun sinua kohtaa onnettomuus tai ihmiset satuttavat sinua, on täyttää velvollisuutesi pysyä kärsivällisenä ja jatkaa heidän kanssaan tekemisissä olemista, eikä paeta heidän luotaan, sillä uskovainen joka on tekemisissä ihmisten kanssa ja on kärsivällinen huolimatta heidän hänelle aiheuttamastaan vahingosta, on parempi kuin uskovainen joka ei ole heidän kanssaan tekemisissä eivätkä he aiheuta hänelle vahinkoa.

Ja paras tapa, millä voit olla heidän kanssaan tekemisissä, on kaikessa siinä, mikä on hyvää, ja tämä on parempi kuin itsesi eristäminen sellaisessa tapauksessa. Mutta mitä tulee pahoihin asioihin, niin on parempi eristää itsesti heistä sellaisessa tapauksessa. Mutta jos tiedät että heidän kanssaan oleminen tässä tapauksessa auttaa poistamaan tai vähentämään sitä pahaa, on parempi olla heidän kanssaan kuin hylätä heidät.

Joten, paras asia, mitä voi tehdä jokaisena aikana ja jokaisessa tilanteessa, on se, mikä miellyttää Allahia siinä tietyssä ajassa ja tilanteessa, sekä keskittyä ylimmäiseen velvollisuuteen sinä aikana, ja siihen, mitä se tarvitsee ja vaatii…”

Mainokset