On olemassa seitsemän asiaa, jotka mitätöivät paaston:

1-     Yhdyntä
2-     Masturbaatio
3-     Syöminen ja juominen
4-     Kaikki, mitä pidetään vastaavana kuin syöminen ja juominen
5-     Veren poistaminen kuppaamalla ja vastaavilla keinoilla
6-     Tahallinen oksentaminen
7-     Kuukautiset ja synnytyksen jälkeinen vuoto


Ensimmäinen asioista, jotka mitätöivät paaston, on yhdyntä.

Tämä on kaikkein vakavin ja syntisin niistä asioista, jotka mitätöivät paaston.

Joka on omasta vapaasta tahdostaan ja tarkoituksella yhdynnässä Ramadanina päivän aikana, jolloin kaksi ympärileikattua osaa kohtaavat ja peniksen kärki katoaa kumpaan tahansa aukkoon, niin hän on mitätöinyt paastonsa, riippumatta siitä ejakuloiko hän vai ei. Hänen on kaduttava, täydennettävä se päivä (ts. oltava syömättä ja juomatta auringonlaskuun asti), korvattava se paasto myöhemmin ja tarjottava ankara hyvitys. Todiste sille on Abu Hurairan kertoma hadiith, missä hän sanoi: Eräs mies tuli Profeetan luokse ja sanoi ”Minä olen tuhon oma, oi Allahin Lähettiläs!” Hän sanoi, ”Miksi sinä olet tuhon oma?” Hän sanoi, ”Olin yhdynnässä vaimoni kanssa päivän aikana Ramadanina.” Hän sanoi, ”Pystytkö vapauttamaan orjan?” Hän sanoi, ”En.” Hän sanoi, ”Pystytkö paastoamaan kaksi kuukautta yhtäjaksoisesti?” Hän sanoi, ”En.” Hän sanoi, ”Pystytkö ruokkimaan 60 köyhää ihmistä?” Hän sanoi, ”En.” … (Bukhaari, 1936; Muslim, 1111)

Mitään hyvitystä ei tarvita mistään muista paaston rikkovista asioista yhdyntää lukuun ottamatta.


Toinen asioista, jotka mitätöivät paaston, on masturbaatio.

Tämä tarkoittaa ejakulaation tai kliimaksin aiheuttamista käyttäen kättä jne.

Sen, joka masturboi päivän aikana Ramadanina, on kaduttava Allahille ja pidättäydyttävä syömästä ja juomasta loppupäivänä, ja hänen on korvattava se paasto myöhemmin.

Mikäli hän alkaa masturboida ja lopettaa ejakuloimatta, niin hänen on kaduttava, mutta hänen paastonsa on silti hyväksytty, eikä hän tarvitse korvata sitä myöhemmin sillä hän ei ejakuloinut. Paastoavan henkilön tulisi pysyä kaukana kaiksesta, mikä herättää halua, sekä välttää pahoja ajatuksia.

Mitä tulee madiyn (eturauhasnesteen) erittymiseen, niin oikein näkemys on etä se ei mitätöi paastoa.


Kolmas asioista, jotka mitätöivät paaston, on syöminen ja juominen.

Tämä viittaa ruuan tai juoman saapumiseen vatsaan suun kautta.

Jos jokin saapuu vatsaan nenän kautta, niin se on kuin syöminen ja juominen.

Tämän takia Profeetta saws sanoi: ”Vetäkää vettä syvälle nenään (wudua tehdessä), paitsi silloin kun paastoatte.” (At-Tirmidhi, 788) Mikäli nenän kautta vatsaan saapuva vesi ei pilaisi paastoa, niin Profeetta saws ei olisi käskenyt paastoamassa olevia olemaan vetämättä vettä syvälle nenään.


Neljäs asioista, jotka mitätöivät paaston, on mikä tahansa, minkä katsotaan tulevan saman otsikon alle kuin syöminen ja juominen.

Tämä pitää sisällään kaksi asiaa:

1-    Verensiirto sellaiselle joka paastoaa – kuten jos hän vuotaa pahasti ja hänelle annetaan verensiirto. Tämä mitätöi paaston sillä veri on muodostunut ruuasta ja juomasta.

2-    Ravitsevien, ruuan ja juoman aseman ottavien aineiden saaminen neulalla (kuten tiputuksessa), sillä tämä on sama kuin ruoka ja juoma. (Shaikh Ibn ‘Uthaimiin, Majaalis Shahr Ramadaan, s. 70)

Munuaisdialyysin, jossa verta otetaan ulos, puhdistetaan ja palautetaan sitten vartaloon lisättyjen kemiallisten aineiden, kuten sokerien ja suolojen jne. kera, katsotaan mitätöivän paaston. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/19)

[suom. huom.: myös mikä tahansa muu vatsaan menevä asia, vaikkei siitä olisikaan mitään ravintoarvollista hyötyä, kuten vaikka pikkukivet, helmet, siwaakin tai hammastikun palat jne. mikäli se tapahtuu tarkoituksellisesti]


Viides asioista, jotka mitätöivät paaston, on veren ottaminen kuppaamalla.
[suom. huom.: tästä on olemassa myös päinvastainen mielipide joka perustuu hadiithiin, jossa Profeetta saws oli kupattavana ja paastosi silti päivän loppuun asti]

Sillä Profeetta saws sanoi; ”Kuppaaja sekä se, jolle kuppausta tehdään, ovat molemmat mitätöineet paastonsa.” (Abu Dawuud, 2367; Al-Albaani luokitteli sen olevan sahiih kirjassa Sahiih Abi Dawuud, 2047)

Verenluovutus tulee samaan luokkaan kuin kuppaaminen, sillä se vaikuttaa vartaloon samalla tavalla.

Tähän perustuen paastoavan henkilön ei ole sallittua luovuttaa verta, ellei se ole välttämätöntä, jolloin se on sallittua. Siinä tapauksessa luovuttaja on rikkonut paastonsa ja hänen on korvattava se päivä myöhemmin. (Ibn ‘Uthaimiin, Majaalis Shahr Ramadaan, s. 71)

Mikäli henkilö kärsii nenäverenvuodosta, niin hänen paastonsa on hyväksytty, sillä se tapahtui tahattomasti. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/264) [jopa vaikka verta menisi tahattomasti vatsaan]

Mitä tulee verenvuotoon, joka aiheutuu hampaan poistamisesta, leikkauksesta tai verikokeesta jne., niin se ei mitätöi paastoa, sillä se ei ole kuppaamista tai jotain kuppaamisen kaltaista, ellei sillä ole kuppaamisen vaikutusten kaltaista vaikutusta vartaloon.


Kuudes asioista, jotka mitätöivät paaston, on tahallinen oksentaminen.

Sillä Profeetta saws sanoi: ”Sen, joka oksentaa tahattomasti, ei tarvitse korvata paastoa, mutta joka oksentaa tarkoituksella, hyvittäköön paastonsa.” (At-Tirmidhi, 720, Al-Albaani luokitteli sen olevan sahiih kirjassa Sahiih At-Tirmidhi, 577)

Ibn al-Mundhir sanoi: ”Oppineet ovat yhtä mieltä siitä, että sellaisen paasto, joka oksentaa tahallisesti, on mitätöitynyt.” (Al-Mughni, 4/368)


Seitsemäs asioista, jotka mitätöivät paaston, on kuukautisveri tai nifaas.

Sillä Profeetta saws sanoi: ”Eikö olekin niin, että kun hän (nainen) saa kuukautisensa, hän ei rukoile eikä paastoa?” (Bukhaari, 304)

Kun nainen näkee kuukautistensa tai nifaasin (synnytyksen jälkeisen vuodon) veren, niin hänen paastonsa mitätöityy, vaikka se olisi vain hetki ennen auringonlaskua.

Mikäli kuukautisissa tai nifaasissa olevan naisen vuoto loppuu yöllä ja hänellä on aikomus paastota, ja aamu sarastaa ennen kuin hän tekee ghuslin, niin kaikkien oppineiden näkemys on että hänen paastons on hyväksytty. (Al-Fath, 4/148) [suom. huom.: mikäli vuoto loppuu kesken päivän, niin Hanafien ja Hanbalien mukaan hänen tulee olla syömättä ja juomatta auringonlaskuun asti ja korvattava se päivä myöhemmin, Maalikien ja Shaafi’ien sekä mm. Ibn ’Uthaimiinin mukaan hänen ei ole pakko olla syömättä.]

On suotavampaa, että nainen pitää luonnollisen kiertonsa ja hyväksyy sen, mitä Allaah on säätänyt hänelle, eikä ota mitään lääkkeitä estääkseen kuukautisiaan. Hänen tulisi hyväksyä se, mitä Allaah on määrännyt hänelle paastoamattomuudesta kuukautisten aikana, ja korvata ne päivät myöhemmin. Tämä on se, mitä Uskovaisten äidit ja Salafien naiset tekivät. (Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/151)

Nämä ovat ne asiat, jotka mitätöivät paaston. Kaikki niistä – lukuun ottamatta kuukautisia ja nifaasia – mitätöivät paaston ainoastaan mikäli kolme ehtoa täyttyvät: että henkilö oli tietoinen määräyksestä eikä tietämätön siitä; että hän teki sen tietoisesti eikä unohteliaisuudesta; ja että hän teki sen omasta valinnastaan eikä pakotettuna siihen.


Meidän tulisi myös huomauttaa joitain asioita, jotka eivät mitätöi paastoa:

Peräruiskeet, silmätipat, korvatipat, hampaan poistaminen sekä sellaisten vammojen hoitaminen, jotka eivät mitätöi paastoa. (Majmuu’ Fataawa Shaikh Al-Islaam, 25/233; 25/245)

Kielen alle laitettavat lääketabletit astmakohtauksien jne. hoitamiseen, kunhan välttää nielemästä mitään jäänteitä.

Minkä tahansa [paitsi miehen sukupuolielimen] laittaminen vaginaan, kuten pessaarin, spekulan tai lääkärin sormien lääketieteellistä tarkastusta vasten.

Lääketieteellisten instrumenttien tai kierukan laittaminen kohtuun.

Kaikki mikä menee sisään miehen tai naisen virtsaputkeen, kuten katetri, lääketieteelliset skoopit, röntgenkuvia varten laitetut peitevärit, lääkkeet tai virtsarakon pesemiseen tarkoitetut liuokset.

Paikat, poistamiset sekä hampaiden puhdistaminen, olipa se siwaakilla tai hammasharjalla, kunhan välttää nielemästä mitään, mikä pääsee kurkkuun.

Suun huuhteleminen, kurlaaminen, suihkeet jne. kunhan välttää nielemästä mitään mikä pääsee kurkkuun.

Happi tai nukutuskaasut, kunhan ne eivät anna potilaalle mitään ravintoa.

Kaikki, mikä saattaa päästä vartaloon ihon läpi imeytymällä, kuten voiteet, hauteet jne.

Ohuen putken laittaminen verisuoneen diagnostiseen kuvaamiseen tai suonien, sydämen tai muun vartalon osan hoitamiseksi.

Skoopin laittaminen varsaan tutkiakseen sisäelimiä kirurgisen toimenpiteen avulla (laparoskopia). [suom. huom.: toisen fatwan mukaan myös gastroskopia mikäli putkeen ei levitetä mitään aineita paremman liikkumisen takia, eikä vatsaan laiteta mitään nesteitä]

Näytepalojen ottaminen maksasta tai muista vartalon osista, kunhan sen ohella ei anneta mitään liuoksia.

Endoskopia (tähystys), kunhan sen ohella ei anneta mitään liuoksia tai muita aineita.

Lääketieteellisten instrumenttien tai materiaalien laittaminen aivoihin tai selkärankaan.

Ja Allaah tietää parhaiten.

Katso Shaikh Ibn ‘Uthaimiinin Majaalis Ramadaan, sekä kirjanen Sab’uuna Mas’alah fis-Siyaam.

http://islamqa.com/en/ref/38023/

[huom. monet näitä ’ei-paastoa-pilaavia’ asioita koskevat mielipiteet eivät takuuvarmasti ole ainoita olemassa olevia näkemyksiä, joten varovaisuutta peliin in sha Allaah]


Syljen ja liman nieleminen

Mikäli paastoava henkilö nielaisee sylkeään, se ei mitätöi paastoa vaikka sitä olisi paljon… Mutta mikäli se on paksua kuin lima, hänen ei tulisi niellä sitä, vaan hänen tulisi sylkeä se nenäliinaan tai mihin tahansa, jos hän on moskeijalla. (Al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Buhooth wa’l-Ifta, 1-/270)

[suom. huom.: Mikäli tarkoituksella kerää suuhunsa oikein paljon sylkeä (koko suun täydellisen) ja sitten nielee sen, tai jos syystä tai toisesta ottaa syljen/liman pois suusta ja sen jälkeen laittaa sen takaisin suuhun ja nielee sen, niin toiset sanovat että nämä pilaavat paaston ja toiset sanovat että eivät pilaa. Toisen henkilön syljen nieleminen (esim. suudeltaessa) rikkoo paaston. Ja Allaah tietää parhaiten.]

Jos kysytään, onko sallittua nielaista limaa tarkoituksella, niin vastaus on:

On haraam niellä limaa olipa sitten paastoamassa tai ei, sillä sitä pidetään likaisena ja se saattaa kantaa jotain vartalon sairauksia. Mutta se ei riko paastoa mikäli paastoava ihminen nielee sen, sillä se ei tule verestä eikä sen nielaisemista katsota ruuaksi tai juomaksi. Jos hän nielaisee sen sen jälkeen kun se on tullut suuhun, se ei riko paastoa. (ks. Ash-Sharh al-Mumti’, 6/428)


Hampaiden välissä olevat ruuanpalaset

Ibn Qudaamah sanoi Al-Mughnissa, 3/260:

”Mikäli jollakulla on ruokaa hampaidensa välissä, yhden seuraavista skenaarioista on pädettävä:

1 – Se on pieni määrä, jota hän ei pysty sylkäisemään ulos, joten hän nielee sen. Tämä ei mitätöi hänen paastoaan, sillä sitä ei voi välttää. Se on kuin sylkeä. Ibn Al-Mundhir sanoi: Oppineet ovat yhtämielisesti samaa mieltä siitä.

2 – Se on suuri määrä ja hän pystyy sylkemään sen ulos. Jos hän sylkee sen ulos, niin hänen päälleen ei ole mitään syntiä, mutta jos hän nielee sen tarkoituksella, hänen paastonsa mitätöityy oppineiden enemmistön mukaan, silllä hän nieli ruokaa, jonka hän olisi voinut sylkeä ulos helposti mikäli hän olisi huolellinen paastonsa suhteen. Joten tämä rikkoo hänen paastonsa aivan kuin hän olisi alkanut tarkoituksella syödä.”

Tiivistääkseen vastauksen:

Mikäli hän kykenee poistamaan sen mutta ei tee niin ja nielee sen, niin hän on mitätöinyt paastonsa. Mikäli hän nielee sen tahattomasti, niin hänen paastonsa on hyväksytty eikä hänen päälleen ole mitään syntiä.


Siwaak, hammastahna ja huulirasva

Al-Bukhaari, olkoon Allaah hänelle armollinen, sanoi:

Luku: Tuoreen tai kuivan siwaakin käyttäminen sellaiselle joka paastoaa … Abu Hurairah sanoi, kertoen Profeetalta saws: ”Jos ei olisi niin että se aiheuttaisi vaikeutta ummalleni, olisin määrännyt heidät käyttämään sivaakia jokaisella wuduu’lla.” Al-Bukhaari sanoi: Ei ole mitään eroa sellaisen välillä, joka paastoaa, tai sellaisen, joka ei paastoa. ’Aa’ishah sanoi, kertoen Profeetalta saws: ”Siwaak puhdistaa suun ja on miellyttävä Herralle.” ‘Ata’ ja Qutaadah sanoivat: Hän voi nielaista sylkensä.

Al-Haafidh (Ibn Hajar) sanoi Al-Fathissa:

”Käyttämällä tätä otsikkoa, hän vastasi niille jotka sanovat että paastoavan henkilön on makruuh käyttää siwaakia. Tätä edelsi Ibn Siriinin vertaus tuoreesta siwaakista suun huuhtelemiseen käytettyyn veteen (wuduu’ssa).”

Myös hammastahnan käyttö on erään mielipiteen mukaan sallittua kunhan sitä ei pääse vatsaan, mutta parempi välttää tätä jos pystyy. Huulirasvan ja huulipunan käyttö on myöskin sallittua samoin ehdoin.

Ja Allaah tietää parhaiten.

Advertisements

2 vastausta to “Asiat, jotka pilaavat paaston”

  1. raju Says:

    kaikenkattava teksti mashaAllah. Eräs asia pomppasi kuitenkin silmään ja jäi häiritsemään, melko alussa ”jolloin kaksi ympärileikattua osaa kohtaavat”. naisen ympärileikkaushan ei kuulu islamiin? lisäksi on islamiin palanneita miehiä, joita ei ole (vielä) ympärileikattu.

  2. muwahhid Says:

    Wa aleikum as salaam wa rahmatullaahi wa barakaatuh.

    Kiitos kommentistasi. Sen oli ilmesesti tarkoitus tulla jonkin toisen artikkelin jatkoksi, koska tässä artikkelissa ei kyseistä hadiithia mainita, mutta vastaan tähän joka tapauksessa. Naisten ympärileikkaus on islamiin kuuluva tapa, joka on vähintäänkin sunnah (suositeltava), mutta esimerkiksi monen shaafi’i- ja hanbali-oppineen (mm. Ash-Shaafi’i, An-Nawawi, Al-Khattaabii, Ahmad) näkemyksen mukaan jopa pakollinen. Tätä ei kuitenkaan tule sekoittaa silpomiseen, jolla ei ole mitään tekemistä islamin kanssa.

    Silpominen – mikä tarkoittaa ulompien ja sisempien häpyhuulten sekä klitoriksen kokonaista tai osittaista poistamista, pahimmillaan niin, että ihan kaikki vedetään pois, ja rippeet kursitaan kasaan ja virtsan ja kuukautisveren ulostuloa varten jätetään tulitikun kokoinen reikä – on kulttuurisidonnainen käytäntö, jolla ei ole islamin kanssa mitään tekemistä, ja jonka tekeminen on ehdottomasti kiellettyä.

    Tytön/naisen ympärileikkaaminen – jolla tarkoitetaan pienen viillon tekemistä (tai mahdollisesti pienenpienen palan poistamista mikäli klitoris on hyvin suurikokoinen kuten useilla lämpimien maiden naisilla) klitoriksen yläpuolella olevaan ”huppuun” tai ”esinahkaan” – on sunnan mukainen sallittu käytäntö, ja joidenkin oppineiden mukaan jopa pakollinen.

    Itse toimenpiteestä sanotaan Al-Mawsuu’ah Al-Fiqhiyyassa: ”Naisen ympärileikkaus koostuu sen klitoriksen osan poistamisesta, joka sijaitsee virtsaputken aukon yläpuolella. Sunna ei ole poistaa sitä kokonaan, vaan ainoastaan osa siitä.” (Al-Mawsuu’ah Al-Fiqhiyyah, 19/28)

    Ja Ibn As-Sabbaagh sanoi Ash-Shaamilissa: ”…Naisen tapauksessa se tarkoittaa sen ihon leikkaamista, joka näyttää kukon heltalta vaginan yläosassa, kahden häpyhuulen välissä; jos se leikataan, sen tyven tulisi jäädä samanlaiseksi kuin taatelin kivi.”

    Naisen tapauksessa viillon tekemisellä pyritään lähinnä parempaan hygieniaan, ja liian ison klitoriksen pienentämisellä liiallisen halukkuuden säätelyyn. Klitoriksen poistaminen kokonaisuudessaan johtaa frigidiyteen, eikä ole sallittua.

    Esimerkiksi kirjassa “Tapoja, jotka vaikuttavat naisten ja lasten terveyteen” (Traditions that affect the health of women and children), jonka Maailman terveysjärjestö (WHO) julkaisi vuonna 1979, sanotaan: ”Mitä tulee sen tyyppiseen naisten ympärileikkaukseen, jossa poistetaan klitoriksen esinahka, (ja) joka on samankaltainen kuin miesten ympärileikkaus, niin mitään vahingollisia terveysvaikutuksia ei ole huomattu.”

    Ja Dr. Haamid Al-Ghawaabi sanoi, mainiten joitain tämäntyyppisen ympärileikkauksen hyötyjä sekä ottaen kantaa tätä toimenpidettä vastaan esitettyihin vastalauseisiin: ”Pienempien häpyhuulten eritteet keräytyvät ympärileikkaamattomilla naisilla ja härskiintyvät, joten ne kehittävät epämiellyttävän hajun, mikä saattaa johtaa emättimen tai virtsaputken tulehduksiin. … Frigidiydellä on monia syitä, ja tämä väite (että sunnan mukainen ympärileikkaus aiheuttaisi sitä) ei perustu mihinkään luotettaviin tilastoihin jossa verrataan ympärileikattuja naisia ympärileikkaamattomiin naisiin; paitsi faaraonisen ympärileikkauksen tapauksessa, jossa klitoris poistetaan kokonaan. Tämä todella johtaa frigidiyteen, mutta se on vastoin sitä ympärileikkaustapaa, johon armon Profeetta saws rohkaisi, kun hän sanoi: ”Älä tuhoa.”, ts. älä kisko juurineen tai mene liiallisuuksiin. Tämä itsessään on todiste, joka puhuu puolestaan, sillä sen ajan lääketiede tiesi hyvin vähän tästä herkästä elimestä (klitoriksesta) ja sen hermoista.” (Liwaa’ Al-Islaam-lehden numeroista 8 ja 10, artikkelista nimeltä Khitaan Al-Banaat)

    Aiheeseen liittyviä hadiitheja on mm.

    Allahin Lähettiläs saws sanoi: ”Viisi asiaa ovat osa fitraa: häpykarvojen poistaminen, ympärileikkaus, viiksien trimmaaminen, kainalokarvojen poistaminen sekä kynsien leikkaaminen.” (Bukhaari, Muslim, Admad sekä muita)

    Ja ’Aa’ishah kertoi hänen saws sanoneen: ”Kun mies istuu neljän osan (ts. vaimonsa jalkojen ja käsien) väliin, ja kaksi ympärileikattua osaa kohtaavat, ghusl tulee pakolliseksi.” (Muslim, 349)

    Al-Haafidh ibn Hajar sanoi: ”Mitä tällä kielikuvalla tarkoitetaan, on miehen ja naisen ympärileikatut osat.”

    Ja nimenomaan naisten ympärileikkaamiseen liittyen on mm. hadiith siitä, että Medinassa oli eräs nainen, joka suoritti naisten ympärileikkauksia, ja Profeetta saws sanoi hänelle: ”Älä mene äärimmäisyyksiin leikkaamisessa; se on parempi naiselle ja pidetympää miehelle.” (Abu Dawuud, 5271; Al-Albaani on luokitellut sen sahiihiksi kirjassaan Sahiih Abi Dawuud, mutta jotkut oppineet sanovat sen olevan heikko hadiith. Kertonut myös At-Tabaraanii sekä Al-Baihaqii.) Toisen kerronnan mukaan ”Ota vain vähän, äläkä mene äärimmäisyyksiin.”

    Al-Juwayni sanoi: ”Hadiith ilmentää sitä, että siitä ei tule poistaa liian paljon, sillä hän saws sanoi ’Jätä jotain äläkä mene äärimmäisyyksiin leikkaamisessa.'” (Tuhfat Al-Mawduud, 190-192)

    Toisen hadiithin mukaan Profeetta saws olisi sanonut ”Ympärileikkaus on sunnah miehille, ja kunnia naisille”, mutta joidenkin oppineiden mukaan tämä on heikko hadiith.

    Mainitsemasi hadiithin merkitys tarkoittaa niitä osia, jotka yleensä miehellä ja naisella ympärileikataan, olivat ne sitten todellisuudessa ympärileikatut tai eivät. Ja Allaah tietää parhaiten.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s