Mikä on määräys lääkkeen ottamisesta ruiskeena Ramadan-päivän aikana, olipa se sitten ravitsemista tai lääketieteellistä tarkoitusta varten?

Ylistys olkoon Allahille.

Paastoavan henkilön on sallittua ottaa lääkettä ruiskeena, olipa se sitten lihaksensisäisesti tai suonensisäisesti, päivän aikana Ramadanina, mutta paastoavalle henkilölle ei ole sallittua antaa ruisketta ravitsemis-tarkoituksiin päivän aikana Ramadanina, sillä se tulee syömisen ja juomisen määräyksen alle; rokotuksen ottamista pidetään temppuna, joka tähtää paaston rikkomiseen Ramadanina. Jos suonensisäinen rokotus pystytään antamaan yöllä, niin se on parempi.

Ja Allaah on kaiken voiman lähde. Allaah lähettäköön siunauksensa ja rauhansa Profeettamme Muhammedin sekä hänen perheensä ja seuralaistensa päälle.

Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas, 10/252

Eräällä miehellä on diabetes, ja hän ottaa ihonalaisia ruiskeita. Jos hän ei ota tätä pistosta, hänen verensokeri-tasonsa tulee nousemaan. Onko hänen sallittua ottaa näitä ruiskeita Ramadan-kuukauden aikana?

Ylistys olkoon Allahille.

Siinä ei ole mitään vikaa että ottaa näitä ruiskeita päivän aikana lääketieteellistä hoitoa varten, ja niitä paastoja ei tarvitse korvata. Jos pystyy ottamaan ne yöllä ilman että se aiheuttaa mitään vaikeuksia, niin se on parempi.

Ja Allaah on kaiken voiman lähde. Allaah lähettäköön siunauksensa ja rauhansa Profeettamme Muhammedin sekä hänen perheensä ja seuralaistensa päälle.

Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas, 10/252

Ruiskeita, joita annetaan sairaille ihmisille, on kahdenlaisia:

1-    Sellaisia, jotka sisältävät ravinteita. Nämä aiheuttavat paaston mitätöitymisen mikäli niitä käytetään tarkoituksella.

2-    Sellaisia, jotka eivät sisällä ravinteita. Nämä eivät vaikuta paastoon, annettiinpa ne sitten suonen tai lihaksen kautta, oikeamman oppineiden mielipiteen mukaan, sillä ne eivät ole ruokaa eikä juomaa, eivätkä ne ota ruuan tai juoman asemaa.

http://islamqa.com/en/ref/79178/

Minulla on diabetes ja minun on piikitettävä insuliinia kahdesti päivässä. Tästä johtuen en paastoa ja maksan fidyan (hyvitys) käteisellä niistä päivistä, joina en paastoa. Onko fidyan maksaminen tällä tavalla sallittua, ts. käteisenä, erityisesti koska rikon paastoni ravintolassa ja en ole naimisissa? Voidaanko tämä fidya jakaa kolmelle tai useammalle köyhälle ihmiselle, sillä en löydä ketään joka tarvitsisi ruokaa iftaarin aikaan?

Ylistys olkoon Allahille.

Mikäli kykenet paastoamaan, niin sinun on paastottava, ja tässä tapauksessa sinun ei ole sallittua rikkoa paastoasi ja ruokkia muita. Insuliinipiikit eivät riko paastoa; voit paastota ja ottaa insuliiniruiskeet. Ja sinun on korvattava ne paastot, jotka olet menettänyt.

Mutta mikäli paastoaminen vahingoittaisi sinua tai se aiheuttaisi sinulle suurta vaikeutta, tai sinun on otettava lääkkeitä päivän aikana (suun kautta), niin silloin sinun on sallittua olla paastoamatta tässä tapauksessa. Mikäli et ikinä tule kykenemään korvaamaan näitä paastoja tulevaisuudessa, niin silloin sinun on ruokittava yksi köyhä ihminen jokaista päivää kohden.

Sinun ei ole sallittua maksaa fidyaa rahassa, vaan sinun on annettava se ruokana, sillä Allaah sanoo:

”Ja mitä tulee niihin, jotka paastoavat vaikeudella, niin heillä on (vaihtoehto) ruokkia miskiin (köyhä henkilö) (jokaisesta päivästä).” [Al-Baqarah 2:184]

Joten sinun on etsittävä ihmisiä jotta voit tehdä sen mitä sinulta vaaditaan, tai annettava rahaa jollekin joka pystyy ostamaan ruokaa sekä varmistettava että se tavoittaa köyhät sinun puolestasi.

Ja Allaah tietää parhaiten.

http://islamqa.com/en/ref/38334

Mainokset