Shaikh Ibn ’Uthaimiinilta kysyttiin puudutus-/nukutusaineen leviämisestä vartaloon – rikkooko se paaston? Ja entäpä veren tulo kun hammas poistetaan?

Hän vastasi: ”Kumpikaan näistä ei riko paastoa, mutta sitä verta, joka tulee hampaan poistamisen jälkeen, ei tule nielaista.” (Fataawa Ramadaan, s. 525)

Sillä ei ole mitään väliä, onko se paikallinen vai yleinen puudutus/nukutus. Monet fiqh-oppineista ovat sanoneet että mikäli tajuttomana oleva henkilö on hereillä edes hetken päivän aikana, niin hänen paastonsa on hyväksytty, kunhan hän teiki aikomuksen paastota edellisenä yönä.

Imaam al-Shaafi’i sanoi Al-Umm:issa (8/153):

”Jos ihminen menettää tajuntansa päiväksi tai kahdeksi päiväksi Ramadan-kuukauden aikana, eikä hän syönyt tai juonut mitään, niin hänen on korvattava ne päivät. Mutta mikäli hän oli hereillä osan päivästä, niin hänen katsotaan paastonneen koko sinä päivänä.”

Ibn Qudaamah sanoi Al-Mughni:ssa (4/343):

”Jos hän oli tajuton koko päivän eikä herännyt lainkaan, niin hänen paastonsa ei ole hyväksytty imaamimme (ts. Imaam Ahmadin) sekä Ash-Shaafi’in mukaan…

Mikäli henkillö, joka oli tajuton, heräsi osaksi päivää, niin hänen paastonsa on hyväksytty, olipa se sitten päivän alussa tai lopussa.”

http://islamqa.com/en/ref/65632

Advertisements