Eri astmalääkkeiden vaikutus paastoon

On olemassa monenlaisia lääkkeitä astmaan, jotkut niistä rikkovat paaston ja jotkut eivät riko. Kaikkein tunnetuimmat näistä lääkkeistä ja hoidoista ovat (astma)piiput, happi, vaporisaattorit sekä kapselit.

Piipussa on tiivistettyä kaasua jota potilas käyttää, ja joka menee keuhkoihin henkitorven kautta laajentaakseen keuhkoja. Se ei ole ruokaa eikä juomaa tai mitään niiden kaltaista. Standing Committeen oppineet ovat antaneet fatwan että tämänkaltaisen lääkkeen käyttäminen ei riko paastoa. Tämä on myös Shaikh Ibn ’Uthaimiinin sekä useimpien nykyaikaisten oppineiden mielipide.

Happea koskien, niin sekään ei ole ruokaa eikä juomaa. Tähän perustuen sitä voidaan käyttää paastotessa ilman ongelmaa.

Koskien vaporisaattoreita, niin nämä ovat useinmiten laitteita jotka muuttavat lääkkeen – joka on tavallisesti natrium-perusteinen – nesteestä kaasuksi ja pienhiukkasiksi. Lääke laitetaan pieneen astiaan, ja kun laite aktivoidaan, ilmaa puhaltuu suurella nopeudella ja saa lääkkeen muuttumaan kaasumaiseen muotoon, jolloin potilas kykeneen hengittämään sitä joko suun päälle laitettavan naamarin, tai pienen suuhun laitettavan putken kautta.

Se on väistämätöntä, että joitain tippoja vettä ja suolaa tulee pääsemään vatsaan tämän laitteen kautta, ja potilas ei tule kykenemään välttää sitä. Tähän perustuen, mikäli hän käyttää tätä metodia, hänen tulisi rikkoa paastonsa ja korvata se päivä myöhemmin.

Kapselit sisältävät lääkkeen hienon jauheen muodossa. Nämä kapselit laitetaan erityisen laitteen sisälle, ja se murskaa kapselit vapauttaakseen lääkkeen, jota hengitetään laitteesta suun kautta. Näiden kapselien käyttäminen mitätöi paaston, sillä osa tästä jauheesta sekoittuu sylkeen ja menee vatsaan.

http://islamqa.com/en/ref/78459/

Määräys koskien astmapiipun käyttöä

Astmapiipun käyttäminen päivän aikana Ramadanina ei mitätöi paastoa.

”Astmaan käytetty piippu ei mitätöi paastoa, sillä se on paineistettua kaasua joka menee keuhkoihin, eikä se ole ruokaa, ja se on jotain sellaista, jota tarvitaan aina – niin Ramadanina kuin muinakin aikoina.” (Fataawa Ad-Da’wah, Ibn Baaz, no. 979)

Shaikh Ibn ‘Uthaimiin sanoi:

”Tämä kaasu haihtuu eikä saavuta vatsaa, joten tässä tapauksessa sanomme että tämän piipun käyttämisessä paastotessa ei ole mitään väärää, eikä paasto rikkoudu sen tekemisestä.” (Fataawa Arkaan Al-Islaam, s. 475)

The Standing Committeen oppineet sanoivat:

”Astmalääke, jota potilas käyttää hengittämällä, tavoittaa keuhkot henkitorven kautta, eikä se tavoita vatsaa, joten se ei ole ruokaa eikä juomaa eikä mitään sen tapaista… Joten vaikuttaisi siltä että tämä lääke ei riko paastoa.” (Fataawa Islamiyyah, 1/130)

http://islamqa.com/en/ref/37650/

Syy, miksi astmapiipun käyttö ei mitätöi paastoa

Astmapiippu on purkki, jossa on nestemäistä lääkettä, joka koostuu kolmesta asiasta: kemiallisista aineista (lääkeseos), vedestä ja hapesta.

Kun piippuun kohdistuu painetta, lääke tulee ulos sumutteen muodossa. Jos potilas hengittää syvään painaessaan piippua, tämä sumu kantautuu henkitorveen, mutta osa siitä pysyy nielussa, ja hyvin pieni osa siitä saattaa päästä ruokatorveen.

Jotkut nykyaikaiset oppineet ovat sitä mieltä että piipun käyttö mitätöi paaston. He sanoivat: Koska piipun sisältöä saattaa päästä vatsaan suun kautta, joten se rikkoo paaston.

Mutta useimmat nykyaikaiset oppineet ovat sitä mieltä, että tämän piipun käyttäminen ei riko paastoa, ja tämä näkemys on oikea. He esittivät useita asioita todisteeksi tälle:

1.   Perusperiaate on se, että paasto pysyy voimassaolevana, eikä tätä tosiasiaa voida muuttaa ellei ole olemassa varmoja todisteita. Se, pääseekö osa piipun sumusta vatsaan, on epävarmaa: se saattaa kulkeutua vatsaan tai sitten ei, sillä perusperiaate on että tämä aine menee hengityselimistöön, mutta jotain siitä saattaa päästä vatsaan. Tämän epävarmuuden kautta emme voi sanoa että se mitätöi paaston. Tämä on vastaus todisteista ensimmäiselle mielipiteelle.

2.   Olettaen että jotain tästä lääkkeestä todella pääsee vatsaan, niin se annetaan anteeksi eikä mitätöi paastoa, vastaavasti kuin suun huuhteleminen ja siwaakin käyttäminen.

Mitä tulee suun huuhtelemiseen: kun paastoava henkilö huuhtelee suunsa, osa siitä vedestä jää hänen suuhunsa, ja osa siitä vedestä saattaa mennä hänen vatsaansa. Sillä mikäli hän pesee suunsa vedellä, jossa on radioaktiivinen aines, se radioaktiivinen aine tulee ilmenemään hänen vatsassaan jonkin ajan kuluttua, mikä vahvistaa sen että osta suun huuhtelemiseen käytetystä vedestä todella menee vatsaan asti. Mutta tämä osa, joka menee vatsaan, on hyvin pieni määrä, mikä jätetään huomioimatta sharii’assa. Määräys on, että paasto on edelleen voimassa mikäli henkilö huuhtelee suunsa. Se piipusta tulevan lääkkeen määrä, joka saavuttaa vatsan – jos saavuttaa – on pienempi kuin veden määrä, joka pääsee vatsaan suun huuhtelemisesta, joten on vielä todennäköisempää että se ei riko paastoa.

Mitä tulee siwaakiin, niin siinä on eräänlaista ainetta, joka liukenee sylkeen ja menee nieluun, sekä siitä vatsaan. Mutta islaam sivuuttaa tämän asian, eikä katso sen mitätöivän paastoa, sillä se on pieni määrä eikä se ole tarkoituksellista. Samoin myös se osa, mikä saattaa mennä vatsaan piipusta, on pieni, eikä potilas tarkoita että se menisi vatsaan, joten se ei riko paastoa, siwaakiin verraten.

Näin ollen toisen näkemyksen vahvuus on selvä. Tämä on nykyaikaisten oppineiden suosima, (kuten) Shaikh ‘Abdul-‘Aziiz ibn Baazin, Shaikh Muhammad ibn al-‘Uthaimiinin, Shaikh ‘Abullaah ibn Jibriinin, sekä Standing Committeen oppineiden.

http://islamqa.com/en/ref/124204/

Mainokset