Jos kuukautiset loppuvat Fajrin jälkeen, onko sallittua syödä ja juoda loppupäivänä, vai tuleeko paastota siitä huolimatta että sen päivän paasto ei ole hyväksytty?

”…Oppineilla on erimielisyyttä siitä, onko hänen pidättäydyttävä syömisestä ja juomisesta loppupäiväksi kunnioituksena tämän siunatun kuukauden pyhyyttä kohtaan, vai ei. On olemassa kaksi oppineiden näkemystä, joista oikeampi on Maalikien ja Shaafi’ien näkemys, joka on että hänen ei ole pakko pidättäytyä syömästä ja juomasta. Tämä on myös Shaikh Ibn ’Uthaimiinin suosima näkemys Ash-Sharh Al-Mumti’:ssa (6/344).

Al-Mawsuu’ah Al-Fiqhiyyah:ssa (18/318) lukee:

”Fiqh-oppineiden keskuudessa ei ole mitään mielipide-eroa siitä että mikäli hänen kuukautisensa loppuvat Fajrin jälkeen, niin mikäli hän paastoaa sinä päivänä, sitä ei lasketa ja hänen on korvattava se. Mutta siinä tapauksessa hänen tulisi pidättäytyä syömästä ja juomasta Hanafien ja Hanbalien mukaan, mutta Maalikien mukaan hänen on sallittua syödä, eikä ole suositeltua että hän pidättäytyy syömästä ja juomasta. Shaafi’ien mukaan hänen ei tarvitse pidättäytyä syömästä ja juomasta.”

http://islamqa.com/en/ref/68829

Kaksi huomiota fatwaan liittyen:

  • Mikäli kuukautiset loppuivat ennen Fajria mutta nainen ei ehtinyt tehdä ghuslia ennen auringonnousua, niin sen päivän paasto on silti hyväksytty kunhan hän teki ennen Fajria aikomuksen paastosta.
  • Vaikka olisi jokin hyväksyttävä syy olla paastoamatta, niin syöminen julkisella paikalla muiden edessä paastoaikaan on makruuh. Tämä johtuu mm. siitä että se voisi herättää ihmisissä perusteettomia epäilyksiä tätä henkilöä kohtaan, ja myös koska se voi asettaa muut houkutukseen ja koettelemukseen kun he joutuvat katselemaan kun toinen muslimi syö heidän edessään, tai jopa saada jonkun uskossaan heikon olemaan paastoamatta koska luulee että ”tuo uskonnollisenkaan näköinen muslimi ei paastoa”.
Advertisements