Mikä on sellainen sairaus, jonka takia on sallittua rikkoa paasto?

Mikä on sellainen sairaus, joka sallii paastoavan henkilön rikkoa paastonsa Ramadanina? Onko sallittua rikkoa paasto minkä tahansa sairauden takia vaikka se olisi lievä?

Ylistys olkoon Allahille.

Suurin osa oppineista – mukaan lukien neljä Imaamia – ovat sitä mieltä, että sairaan henkilön ei ole sallittua rikkoa paastoaan Ramadanina, ellei sairaus ole vaikea.

Se, mitä tarkoitetaan vaikealla sairaudella, on:

1-    Että paastoaminen pahentaa sairautta
2-    Että paastoaminen viivästyttää parantumista
3-    Että paastoaminen aiheuttaa suurta vaikeutta, vaikka se ei pahentaisi sairautta tai viivästyttäisi parantumista
4-    Oppineet sisällyttivät tähän myös sellaiset, jotka pelkäävät sairastuvansa paastoamisen takia

Ibn Qudaamah sanoi Al-Mughni:ssa (4/403):

”Sellainen sairaus, jonka takia on sallittua rikkoa paasto, on sellainen ankara sairaus, jota paastoaminen pahentaa tai pelätään että parantuminen viivästyy. Ahmadille sanottiin: ”Milloin sairas henkilö saa rikkoa paastonsa?” Hän sanoi: ”Kun hän on kykenemätön paastoamaan.” Sanottiin, ”Kuten kuume?” Hän sanoi: ”Mikä sairaus on pahempi kuin kuume?”

Terve henkilö, joka pelkää sairastuvansa mikäli hän paastoaa, on kuin sellainen sairas henkilö, joka pelkää että hänen sairautensa saattaa pahentua; heidän on kummankin sallittua rikkoa paastonsa, sillä sairas henkilö saa rikkoa paaston johtuen pelosta että hänen paastoamisensa saa hänen sairautensa pahemmaksi ja kestämään pidempään, ja pelko siitä että paastoaminen voi aiheuttaa sairauden, on samanlainen kuin se.”

An-Nawawi sanoi Al-Majmuu’:ssa, 6/261:

”Sen henkilön, joka on kykenemätön paastoamaan sellaisen sairauden takia, jonka hän toivoo paranevan, ei ole pakollista paastota… Tämä pätee silloin mikäli hän kohtaa selvää vaikeutta paastoamisessa, eikä ole sen ehdon alainen, että hän tulee tilaan jossa ei kykene paastoamaan. Vaan seuralaisemme sanoivat: Lupa olla paastoamatta on sen ehdon alainen, että paastoaminen aiheuttaa hänelle vaikeutta, jonka hänen on vaikeaa kestää.”

Jotkut oppineet olivat sitä mieltä, että jokaisen sairaan henkilön on sallittua rikkoa paastonsa, ja että ei ole olennaista että paastoaminen aiheuttaisi heille vaikeutta.

Tämä on outo näkemys, jonka oppineet ovat hylänneet.

An-Nawawi sanoi:

”Mitä tulee sellaiseen henkilöön, joka on hieman sairas eikä kärsi mistään selkeästä vaikeudesta, niin hänen ei ole sallittua rikkoa paastoaan, ja meidän keskuudessamme ei ole mitään mielipide-eroa sitä koskien.” (Al-Majmuu’, 6/261)

Shaikh Ibn ‘Uthaimiin sanoi:

Sairaan henkilön, johon paastoaminen ei vaikuta, kuten sellainen, jolla on pieni flunssa tai päänsärky, tai pieni hammassärky ja sen kaltaista, ei ole sallittua rikkoa paastoaan. Vaikka jotkut oppineet sallivat sen johtuen jakeesta

“…ja joka on sairas …” [al-Baqarah 2:185],

niin me sanomme että tässä jakeessa mainittu määräys liittyy ehtoon, joka on että paaston rikkominen helpottaa hänet vaikeudesta, mutta mikäli paastoaminen ei vaikuta häneen, niin silloin hänen ei ole sallittua rikkoa paastoa, ja hänen on paastottava.” (Ash-Sharh Al-Mumti’, 6/352)

http://islamqa.com/en/ref/12488/

Kova päänsärky

Kovat päänsäryt ovat yksi niistä syistä, joiden takia on sallittua rikkoa paasto Ramadanina, varsinkin koska paastoaminen on jotain sellaista, joka tekee päänsärystä pahemman. Joten siinä ei ole mitään väärää että siitä kärsivä rikkoo paastonsa ottaakseen lääkettä, ja hän voi syödä ja juoda helpottaakseen kipua. Mutta hänen on korvattava ne päivät joina hän ei paastonnut, sen jälkeen kun Ramadaan on loppu, sillä Allaah sanoo:

“…Ja joka on sairas tai matkalla, niin sama määrä (on korvattava) muista päivistä…” [al-Baqarah 2:185]

Al-Jawharah Al-Nubayrah:ssa (Hanafi) (1/142) sanotaan: ”Sairas henkilö, jonka on sallittua rikkoa paastonsa mikäli paastoaminen pahentaa hänen kuumettaan tai lisää kipua hänen silmissään tai päässään.”

http://islamqa.com/en/ref/108414

Mainokset