Milloin on lopetettava syöminen?

Paastoavan henkilön on pakollista pidättäytyä paaston rikkovista asioista todellisesta aamunkoitosta auringonlaskuun asti. Tällä tarkoitetaan sitä, kun aamu sarastaa, – ei adhaania. Allaah sanoo:

”… Ja syökää ja juokaa kunnes teille erottuu aamun valkoinen lanka (yön) mustasta langasta…” (ts. kunnes aamunkajastus erottuu horisontissa yön pimeydestä) [al-Baqarah 2:187]

Joten kun henkilö tulee varmaksi siitä, että todellinen aamu on koittanut, hänen on lopetettava syöminen ja juominen, ja mikäli hänen suussaan on ruokaa, hänen on syljettävä se ulos. Mikäli hän ei tee sitä, hän on mitätöinyt paastonsa.

Al-Nawawi sanoi Al-Majmuu’:ssa (6/333):

”Olemme sanoneet että jos aamu koittaa ja henkilöllä on ruokaa suussaan, hänen on syljettävä se ulos ja täydennettävä paastonsa. Mikäli hän nielee sen tiedettyään että aamu on tullut, hänen paastonsa on mitätöitynyt. Tästä asiasta ei ole mitään oppineiden mielipide-eroa.”

Mutta mikäli henkilö ei ole varma että aamu on tullut, hän voi syödä kunnes on varma. Sama pätee myös mikäli hän tietää että mu’adhhin (rukouskutsun tekijä) antaa kutsun ennen kuin aika tulee, tai jos hän ei ole varma antaako hän kutsun ajallaan vai ajoissa: hän voi syödä kunnes on varma. Mutta on paremi lopettaa syöminen heti kun hän kuulee adhanin.

Katso myös aihe Imsaak on bid’ah sekä Saako adhanin kuultuaan syödä loppuun sen, mitä piteli kädessään?

Shaikh ‘Abdul-‘Aziiz Ibn Baazilta kysyttiin: “Mikä on määräys koskien sellaisen paastoa, joka kuulee Fajrin adhanin mutta jatkaa syömistä ja juomista?”

Hän vastasi:

Mitä uskovaisen on tehtävä, on pidättäydyttävä asioista jotka rikkovat paaston – syöminen, juominen jne. – kun hänelle tulee selväksi että aamu on koittanut, mikäli paasto on pakollinen, kuten Ramadanina sekä paastot valojen täyttämisessä ja hyvityksenä, koska Allaah sanoo:

”… Ja syökää ja juokaa kunnes teille erottuu aamun valkoinen lanka (yön) mustasta langasta…” (ts. kunnes aamunkajastus erottuu horisontissa yön pimeydestä) [al-Baqarah 2:187]

Jos hän kuulee adhanin ja tietää että se on kutsu Fajr-rukoukselle, hänen on lopetettava syöminen. Mikäli mu’adhhin antaa rukouskutsun ennen kuin aamu koittaa, niin silloin hänen ei tarvitse lopettaa syömistä, ja hänen on sallittua syödä kunnes hänelle on selvää että aamu on tullut.

Jos hän ei tiedä, antaako mu’adhhin kustun ennen vai jälkeen aamunkoiton, niin hänen on parempi ja turvallisempaa lopettaa syöminen kun hän kuulee adhanin, mutta sillä ei ole väliä jos hän juo tai syö jotain adhanin aikana, sillä hän ei tiedä onko aamu koittanut vai ei.

On hyvin tiedettyä että ne, jotka elävät kaupungeissa joissa on sähkövaloja, eivät voi tietää onko aamu tullut silloin kun se koittaa, mutta he voivat seurata adhaania aikatauluista, jotka antavat aamunkoiton ajan, tunnin ja minuutin, yhdenmukaisesti Profeetan saws sanojen kanssa: “Jätä se, mikä saa sinut epäilemään siihen, mikä ei saa sinua epäilemään.” Ja hän saws sanoi: ”Joka välttää epäilyttäviä asioita, on suojellut uskonnollista sitoumustaan sekä kunniaansa.” Ja Allaah on Voimanlähde.

Fataawa Ramadaan, koonnut Ashraf ‘Abdul-Maqsuud, s. 201

http://islamqa.com/en/ref/66202/

Advertisements