Minkälainen puhe on namiimaa, juoruamista?

(Katso myös aiheet Ghiibah ja namiimah ; Tilanteet, joissa ghiiban tekeminen on sallittua ; Ahl Al-Bid’asta ei ole ghiibaa sekä Mitä tehdä, jos joku tulee kertomaan sinulle ilkeämielisiä juoruja?)

Namiiman yleisin määritelmä on kertoa joillekin ihmisille, mitä toiset ovat sanoneet heistä, aiheuttaakseen ongelmia heidän välilleen.

Ibn Hajar Al-Haythami sanoi kirjassaan Az-Zawaajir ‘an Iqtiraaf Al-Kabaa’ir: “Al-Ihyaa’ssa lukee: ’Se ei rajoitu (ainoastaan) siihen, vaan se tarkoittaa minkä tahansa paljastamista, mikä saattaa satuttaa tai loukata jotakuta mikäli se paljastetaan, olipa loukkaantuva sitten se henkilö josta puhutaan, tai henkilö joka kuulee juorun, tai joku kolmas osapuoli; ja paljastettiinpa se sitten sanallisesti, kirjallisesti tai vihjeen tai eleen kautta; ja olipa eteen päin kerrottava asia sitten teko, sana, virhe, puute puheenaiheena olevassa henkilössä tai jossakussa muussa. Namiiman määritelmä on salaisuuksien paljastaminen sekä sellaisen eteen päin kertominen, mitä ei ole sopivaa kertoa eteen päin. Näin ollen meidän tulisi pysyä hiljaa ja pidättäytyä kertomasta kaiken mitä näemme ihmisten tilanteista, ellei siitä puhuminen tuo jotain hyötyä jollekin muslimille tai pidä loitolla jotain pahaa. Esimerkiksi jos näet jonkun ottavan jotain jonkun muun omaisuudesta, niin sinun on toimittava todistajana sille – toisin kuin mikäli näet jonkun piilottavan omaa rahaansa, jolloin siitä puhuminen olisi namiimaa ja toisen ihmisen salaisuuksien kertomista. Jos se, mistä puhutaan, on jokin vika tai puute puheenaiheena olevassa henkilössä, niin silloin tämä on sekä ghiibaa että namiimaa.’” (Az-Zawaajir, no. 252: An-Namiimah)

Al-Hasan Al-Basri sanoi: ”Se, joka kertoo sinulle ilkeämielisiä juoruja, tulee kertomaan ilkeämielisiä juoruja sinusta. Tämä ilmentää sitä että sellaista henkilöä, joka levittää ilkeämielisiä juoruja, tulisi vihata, eikä häneen tule luottaa eikä uskoa häntä. Kuinka häntä ei voisi vihata kun hän kieriskelee valehtelemisessa, pahanpuhumisessa, solvaamisessa, pettämisessä, vilpillisyydessä, kadehtimisessa, ongelmien levittämisessä ihmisten välillä, sekä huijaamisessa? Hän on yksi niistä, jotka yrittävät vaurioittaa niitä siteitä jotka Allaah on määrännyt ylläpidettäviksi, ja jotka levittävät pahuutta maassa. Allaah sanoi:

‘Totisesti (syytöksen) tie on ainoastaan niitä vastaan, jotka sortavat ihmisiä ja kapinoivat maassa ilman oikeutusta; sellaisille tulee olemaan tuskallinen rangaistus.’ [Ash-Shuura 42:42]

– ja se, joka levittää ilkeämielisiä juoruja, on yksi niistä.”

Mainokset