Ibraahiim ibn Adhamin neuvo

Eräs mies tuli Ibraahiim ibn Adhamin, olkoon Allaah häneen tyytyväinen, luokse, ja sanoi: ”Abu Ishaaq, minä en kykene hallitsemaan alempaa itseäni. Ole ystävällinen ja anna minulle jotain joka auttaisi minua siinä.”

”Jos hyväksyt viisi ehtoa,” Ibraahiim sanoi, ”ja pystyt laittamaan ne käytäntöön, niin sinun tottelemattomuutesi ei tule aiheuttamaan sinulle mitään ongelmia.”

”Kerro minulle mitä ne ovat, oi Abu Ishaaq!”

”Ensimmäinen on, että kun haluat olla tottelematon Allahia kohtaan, et syö mitään mitä Hän antaa elantona.”

”Mutta kuinka minä sitten saisin mitään syötävää? Kaikki maassa on Häneltä!”

”Joten onko oikein syödä Hänen elantoaan ja olla samaan aikaan tottelematon Häntä kohtaan?”

”Ei, ei ole. Mikä on toinen ehto?”

”Kun haluat olla tottelematon Häntä kohtaan, mene pois Hänen maaltaan.”

”Tämä on vielä vaikeampi!” Huudahti mies. ”Missä minä sitten asuisin?”

”Onko oikein syödä Hänen elantoaan ja elää Hänen maallaan, ja sitten olla tottelematon Häntä kohtaan?” kysyi Ibraahiim.

”Ei, ei ole. Mikä on kolmas ehto?”

”Kun haluat olla Hänelle tottelematon siitä huolimatta että syöt Hänen elantoaan ja elät Hänen maallaan, niin etsi sellainen paikka missä Hän ei näe sinua, ja ole tottelematon Häntä kohtaan siellä.”

”Mitä tarkoitat, Ibraahiim? Hän tietää kaiken mitä tapahtuu kaikkein salaisimmissakin paikoissa!”

”Joten onko oikein olla tottelematon Häntä kohtaan vaikak syöt Hänen elantoaan ja elät Hänen maallaan ja tiedät, että Hän näkee kaiken mitä teet?”

”Ei tosiaankaan ole,” mies vastasi. ”Kerro minulle neljäs ehto.”

”Että kun Kuoleman enkeli saapuu ottamaan sielusi, sanot hänelle ’Anna minulle lykkäys jotta voin katua ja tehdä oikeamielisiä tekoja Allahille.’”

”Mutta ei hän tule kuuntelemaan minua!”

”Sitten jos et pysty pitämään kuolemaa loitolla tarpeeksi kauan jotta ehtisit katua, ja tiedät että kun se tulee, ei ole mitään lykkäystä, niin kuinka sitten voit toivoa pelastuvasi?”

”Mikä on viides?”

”Että kun Tulen enkelit tulevat luoksesi viedäkseen sinut Tuleen, et mene heidän mukanaan.”

”He tulevat ottamaan minut pidinpä siitä tai en!” mies huudahti.

”Joten kuinka voit toivoa pelastuvasi?”

”Riittää, riittää, Ibraahiim! Pyydän Allahin anteeksiantoa ja käännyn Hänen puoleensa!”

Tämän miehen katumus oli vilpitön ja siitä hetkestä lähtien hän oli peräänantamaton palvonnassaan ja vältti epätottelevaisuuden tekoja siihen päivään asti, jona hän kuoli.

Otettu kirjasta The Day of Rising, julkaissut Dar al-Taqwa Ltd. 1997

http://sisters.islamway.com/modules.php?name=News&file=article&sid=796

