Kesällä paastoamisen hyveet

Ibn Rajabilla on kirjassaan ‘Lataa’if Al-Ma’aarif’ (s. 272-273) kappale paastoamisen hyviestä kuumien päivien aikana. Koska Ramadaan tulee alkamaan kesällä tänä vuonna, tämä tulee olemaan hyvä rohkaisu:

“…Ja niistä palvonnanteoista, joiden palkkio moninkertaistuu kuumuuden aikana, on paastoaminen, ja tämä johtuu siitä janosta, joka koetaan keskipäivän kuumuudessa.

Tästä johtuen Mu’aadh ibn Jabal ilmaisi kuolininvuoteellaan katumusta siitä, että hän ei enää kokisi tätä keskipäivän janoa, ja näin tekivät myös muut aikaiset muslimit.

Ja on kerrottu että Abu Bakrilla oli tapanaan paastota kesällä ja ei paastota talvella, ja ’Umar neuvoi poikaansa ’Abdullaahia omalla kuolinvuoteellaan: ’Koeta saavuttaa uskon ominaisuudet,’ ja ensimmäinen, jonka hän mainitsi, oli paasto polttavassa kesän kuumuudessa.

Ja Al-Qaasim ibn Muhammad sanoi että ’Aa’ishah paastosi paahtavassa kuumuudessa, ja häneltä (Qaasimilta) kysyttiin: ’Mikä sai hänet tekemään näin?’ Hän vastasi: ’Hän hyödynsi päivät ennen kuolemaa.’ Ja jotkut oikeamielisest naiset valitsivat kaikkein kuumimmat päivät ja paastosivat ne, sanoen: ’Jos hinta on alhainen, kaikki ostavat,’ tarkoittaen että hän halusi tehdä niitä tekoja, joihin vain harvat kykenivät johtuen siitä, kuinka vaikeaa se oli heille, ja tämä ilmentää niitä korkeita pyrkimyksiä, joita näillä naisilla oli.

Ja Abu Muusaa Al-Ash’ari oli veneessä ja kuuli jonkun kutsuvan: ’Oi matkustajat, nouskaa ylös!’ Ja hän sanoi tämän  kolme kertaa. Joten Abu Muusaa sanoi hänelle: ’Kuinka me voimme nousta ylös? Etkö näe missä me olemme? Kuinka me voimme nousta ylös?’ Joten kutsuja sanoi: ’Anna minun kertoa sinulle säännöstä, jonka Allaah on tehnyt itselleen: Joka tekee itsensä janoiseksi Allahin takia kuumana päivänä, hänellä on Allahin päälle oikeus että hänen janonsa sammutetaan Ylösnousemuksen päivänä.’ Joten Abu Muusaa etsi ne päivät, jotka olivat niin kuumia että tuntui siltä kuin (häntä) keitettäisiin, ja paastosi ne päivät.

Ka’b sanoi että Allaah sanoi Moosekselle: ’Tein siitä pakollisen itseni päälle, että joka on janoinen Minun takiani, hänen janonsa tullaan sammuttamaan Tuomiopäivänä,’ ja muut sanoivat että Toorassa lukee: ’Iloisia uutisia sille, joka tekee itsensä nälkäiseksi odottaen Suurta päivää, jolloin hänen nälkänsä tullaan tyydyttämään, ja iloisia uutisia sille, joka tekee itsensä janoiseksi odottaen Suurta päivää, jolloin hänen janonsa tullaan sammuttamaan.’

Al-Hasan sanoi: ”Paratiisin neito tulee puhumaan Allahin walille hänen ollessaan lepäämässä hänen kanssaan hunaja-joen rannalla Paratiisissa, kun hän ojentaa hänelle lasillisen makeinta juomaa, ja hän tulee kysymään häneltä: ’Tiedätkö, minä päivänä Allaah naitti minut sinulle? Hän näki sinut pitkänä kesäpäivänä, kun olit janoinen keskipäivän kuumuudessa, ja Hän kutsui enkeleitä ja sanoi: ”Katsokaa orjaani, hän on jättänyt vaimonsa ja nautintonsa ja ruokansa ja juomansa Minun takiani, halustaan sitä kohtaan, mitä Minulla on hänelle. Todistakaa, että olen antanut hänelle anteeksi,” ja Hän antoi sinulle anteeksi sinä päivänä ja naitti sinut minulle.’”

Ja kun ’Aamir ibn ’Abd Qays meni Basrasta Shaamiin, Mu’aawiyah pyysi häntä kertomaan hänelle mitä hän tarvitsee. Hän kieltäytyi pyytämästä häneltä, ja sanoi lopulta: ’Ainoa, mitä tarvitsen, on että palautat minulle Basran kuumuuden tehdäkseen paastoamisesta vähän vaikeampaa, sillä se on liian helppoa teidän maissanne.’

Ja Al-Hajjaaj oli matkalla Mekan ja Medinan välillä. Hän otti esiin päivällisensä ja kutsui erään beduiinin syömään kanssaan, ja beduiini sanoi: ’Minut on kutsunut Se, joka on parempi kuin sinä, ja olen hyväksynyt Hänen kutsunsa.’ Hän kysyi: ’Ja kuka tämä on?’ Mies vastasi: ’Allaah kutsui minut paastoamaan, ja minä paastosin.’ Al-Hajjaaj kysyi: ’Tänä erittäin kuumana päivänä?’ Mies vastasi: ’Kyllä. Minä paastoan odottaessani paljon kuumempaa päivää.’ Al-Hajjaaj sanoi: ’Joten syö tänään, ja paastoa huomenna.’ Mies vastasi: ’Vain, jos voit taata että elän huomiseen asti.’ Al-Hajjaaj sanoi: ’Tämä ei ole minun käsissäni.’ Mies sanoi: ’Kuinka voit pyytää minua tekemään jotain nyt, kun tulevaisuudesta on jotain sellaista, mikä ei ole sinun käsissäsi?’

Ja Ibn ’Umar meni kerran matkalle joidenkin seuralaisten kanssa, ja he näkivät lammaspaimenen, jonka kutsuivat syömään kanssaan. Hän sanoi: ’Minä paastoan,’ ja Ibn ’Umar sanoi: ’Paastoat tällaisessa kuumuudessa, ja ollessasi kaikkien näiden kasvien ja lampaiden keskellä?’ Paimentaja vastasi: ’Käytän hyväksi jäljellä olevia päiviäni.’ Ibn ’Umar vaikuttui hänen vastauksestaan ja sanoi: ’Voitko myydä meille yhden lampaistasi? Me ruokimme sinut sen lihasta kun rikot paastosi, ja myös maksamme sinulle siitä.’ Paimentaja sanoi: ’Se ei kuulu minulle. Se kuuluu isännälleni.’ Ibn ’Umar sanoi: ’Mitä isäntäsi sanoisi jos sanoisit hänelle että susi söi sen?’ Paimentaja nosti sormensa kohti taivasta ja sanoi: ’Entä Allaah?’ Ibn ’Umar jatkoi tämän paimentajan sanoman lauseen toistelemista, ja kun hän saapui kaupunkiin, hän meni paimentajan omistajalle ja osti häneltä hänet (orjan) ja hänen lampaansa. Sitten hän vapautti paimentajan ja antoi hänelle hänen lampaansa lahjaksi.

Ja Ruuh ibn Zinba’ oli matkalla Mekan ja Medinan välillä eräänä erittäin kuumana päivänä. Eräs vuorella asuva paimen lähestyi häntä ja hän sanoi hänelle: ’Oi paimentaja, tule syömään kanssani.’ Paimen sanoi: ’Minä paastoan.’ Ruuh sanoi. ’Paastoat tässä kuumuudessa?’ Paimen vastasi: ’Antaisinko päivien kulkea ohitseni turhaan?’ Joten Ruuh sanoi: ’Olet käyttänyt päiväsi viisaasti, oi paimentaja, kun taas Ruuh ibn Zinba’ on tuhlannut omansa.’

Ja Ibn ’Umarilla oli tapanaan paastota ylimääräisiä päiviä kunnes hän oli lähellä pyörtyä, ja tämä ei saanut häntä rikkomaan paaastoaan. Ja Imaam Ahmad paastosi  kunnes oli vähällä menettää tajuntansa, ja pyyhki kasvojaan vedellä. Häneltä kysyttiin kuumina päivinä paastoamisesta, ja hän vastasi: ’Siinä ei ole mitään vikaa että kastelee pyyhkeen puristaakseen vedet itsensä päälle vilvoitellakseen sillä.’ Ja Profeetta saws kaatoi vettä päänsä päälle ollessaan paastoamassa.

Ja Abud-Dardaa’lla oli tapanaan sanoa: ’Paastotkaa erittäin  kuumat päivät odottaessanne Ylösnousemuksen päivää, ja rukoilkaa kaksi rak’aa yön pimeydessä odottaessanne haudan pimeyttä.’ Ja kahdessa Sahiihissa on kerrottu että hän sanoi: ’Olette nähneet meidät Allahin Lähettilään kanssa joillain hänen matkoillaan erittäin kuumina päivinä, ja ihmiset pitivät kättään päänsä päällä paahtavan kuumuuden takia, ja yksikään heistä ei paastonnut paitsi Allahin Lähettiläs ja ’Abdullaah ibn Rawaahah.’ Ja Muslimin kerronnan mukaan Abud-Dardaa’ sanoi: ’Tämä oli Ramadan-kuukauden aikana.’

Kun ne, jotka paastoavat Allahin takia kuumuudessa, ovat kärsivällisiä heidän äärimmäisestä janostaan huolimatta, Hän tulee varaamaan heille erityisen portin Paratiisin porteista. Tämän portin nimi on Rayyaan, ja joka astuu sisään siitä, tulee juomaan, ja joka juo astuttuaan siitä sisään, ei enää ikinä tule olemaan janoinen. Kun he astuvat siitä sitään, se tullaan lukitsemaan heidän jälkeensä oleville, ja kukaan ei tule astumaan siitä sisään paitsi he…”

Advertisements