Tarawiih-rukous

Katso myös aihe Tarawiih: Kotona vai moskeijalla?

Tarawiih on Ramadanina rukoiltavan yörukouksen nimi. Sen rukoileminen on Profeetan saws esimerkistä ja erittäin rohkaistava sunnah, mutta ei pakollinen. Profeetta saws sanoi: ”Joka rukoilee yöllä Ramadanina uskosta ja toivoen palkkiota, kaikki hänen aiemmat syntinsä tullaan antamaan anteeksi.”

Profeetalla saws oli tapanaan johtaa ihmisiä yörukouksessa, ja hän johti heitä monena perättäisenä yönä, mutta sitten kolmantena tai neljäntenä yönä hän ei tullutkaan. Kun aamu tuli, hän sanoi: ”Mikään ei estänyt minua tulemasta teidän luoksenne, paitsi se tosiasia etät pelkäsin että siitä tehdään teille pakollinen.” (Bukhaari, 1129) Muslimin (761) kertoman version mukaan hän sanoi: ”…Mutta pelkäsin että yörukouksista tehtäisi teille pakollisia ettekä kykenisi suorittamaan niitä.”

Aika: Tarawiih-rukouksen aika on ’Ishaa-rukouksesta Fajrin alkuun asti. Se rukoillaan yöllä ’Ishaa-rukouksen jälkeen mutta ennen Witr-rukousta, jonka jälkeen ei enää tulisi rukoilla mitään (yön aikana). Rukouksen myöhästyttäminen yön myöhäisempään osaan on parempi, mutta jos pelkää ettei heräisi rukoilemaan, niin silloin on parempi rukoilla se aikaisin. Miesten on myös parempi rukoilla se moskeijalla jamaa’assa. Naisten on sallittua rukoilla se moskeijalla, mutta parempi rukoilla se kotonaan.

Pituus: Tarawiih-rukous on yksitoista (11) rak’aa, joista itse Tarawiih-osuus on 8 rak’aa ja witr 3 rak’aa. Yörukouksen rak’at rukoillaan aina kahden rak’an yksiköissä, eli 2+2+2+2, tashahhud ja tasliim aina kahden rak’an päätteeksi. Neljän rak’an jälkeen on sunnah pitää lyhykäinen tauko, jonka aikana moskeijalla imaami usein sanoo muutaman opettavaisen sanan. Tämän jälkeen rukoillaan vielä Witr-rukous kolme rak’aa joko muodossa 2+1.

’Aa’ishalta kysyttiin Profeetan saws yörukouksesta, ja hän vastasi: ”Allahin Lähettiläs ei ikinä rukoillut enemmän kuin 11 rak’aa (qiyaamia), olipa se sitten Ramadanina tai muuna aikana. Hän rukoili neljä (rak’aa), äläkä kysy minulta kuinka kauniita tai pitkiä ne olivat. Sitten hän rukoili neljä, äläkä kysy minulta kuinka kauniita tai pitkiä ne olivat. Sitten hän rukoili kolme”. (Bukhaari, Muslim sekä muita)

Rukoilija voi kuitenkin rukoilla niin paljon kuin haluaa, enemmän tai vähemmän kuin tämä (ks. alla oleva kysymys).

Koraanin resitoiminen: Moskeijalla luetaan yleensä Ramadanin aikana koko Koraani alusta loppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että joka päivä luetaan yksi Koraanin 30 juz’ista (n. 20 sivua), ja näin ollen jokaista rak’aa kohden luetaan yksi neljäsosa hizb (yksi hizb on puolet yhdestä juz’ista eli 10 sivua) eli noin kaksi ja puoli sivua Koraania. Hizbien neljäsosat on aina merkitty Mushafiin (arabiankieliseen Koraaniin) asteriskin tai kukan näköisellä merkillä sen jakeen loppuun, mihin neljäsosa loppuu.

Mutta mikäli henkilö rukoilee Tarawiihin kotonaan ja hänen on raskasta lukea niin paljon, niin hän voi joko resitoida muististaan niitä suuria jotka on opetellut ja jotka ovat hänelle helppoja, tai sitten pitää kädessään Mushafia ja lukea suoraan siitä sen verran kuin kykenee. Tai vastaavasti hän voi myös lukea vielä enemmän mikäli kykenee siihen.

Witr-rukouksen ensimmäisessä rak’assa on sunnah resitoida suurah Al-A’laa (87), toisessa rak’assa Al-Kaafiruun (109) ja kolmannessa Al-Ikhlaas (112).

Kysymys: Profeetta saws sanoi yörukouksesta että ”Joka rukoilee qiyaamin imaamin kanssa loppuun asti, Allaah tulee kirjoittamaan sen kuin hän olisi rukoillut koko yön.” (An-Nasaa’ii sekä muita) Joten entä jos rukoilija haluaa rukoilla kotonaan enemmän kuin tämä, kuinka hän voi yhdistää tämän palkkion saavuttamisen sekä sen tosiasian, että witr-rukouksen jälkeen ei enää tulisi rukoilla mitään?

Vastaus: Hän rukoilee imaamin kanssa alusta loppuun, mutta kun imaami istuu witrin viimeisessä rak’assa tashahhudiin, tämä rukoilija istuu vain odottamaan kunnes imaami tekee tasliimin ja nousee sitten ylös rukoilemaan vielä yhden rak’an tekemättä tashahhudia tai tasliimia. Näin hän on rukoillut kaksi rak’aa ja voi vielä rukoilla myöhemmin niin paljon kuin haluaa, ja samalla hän on myös saavuttanut yllä mainitussa hadiithissa luvatun palkkion rukoiltuaan koko rukouksen imaamin kanssa. Rukoiltuaan mitä haluaa, hän päättää ne sitten lopuksi yhdellä rak’alla, sillä Witr (tarkoittaa arabiaksi paritonta) on yksi rak’ah kuten Profeetta saws sanoi: ”Yörukous on kaksi (rak’aa) kerrallaan, ja kun aamu lähestyy, rukoilkaa yksi Witrinä.” (As-Sab’ah, tämä on An-Nasaa’in versio)

Advertisements