Paastoon liittyvien määräyksien kategoriat

Mitkä ovat paastoon liittyvien määräyksien kategoriat?

Määräyksien kategorioita on viisi: pakolliset (waajib), kielletyt (muharram), rohkaistavat (mustahabb), ei-pidetyt (makruuh) sekä sallitut (mubaah). Nämä viisi määräystä on kerrottu paastoamista koskien. Emme voi listata kaikkea, mikä tulee jokaisen tällaisen määräyksen alle, mutta mainitsemme sen mitä pystymme.

1 – Pakolliset paastot

(i)   Ramadanin paastot

(ii)   Menetettyjen Ramadaan-paastojen korvaaminen

(iii)   Hyvitysluontoiset paastot (hyvityksenä tahattomasta taposta, hyvityksenä dhihaarista [jaahil-ajalta peräisin oleva avioeron muoto, jossa mies sanoo vaimolleen “olet minulle kuin äitini selkä” {arab. ’dhahr,’ josta nimitys dhihaar}, ts. “olet minulle haraam”], hyvityksenä yhdynnässä olemisesta Ramadaan-päivän aikana sekä hyvityksenä valan rikkomisesta)

(iv)   Paastoaminen pyhiinvaeltajalle joka tekee Hajjin tamattu’-tavalla, mikäli hänellä ei ole uhrieläintä. ”Ja joka tekee (hajj-kuukausina) ’umran ennen hajjia, niin hänen on teurastettava hadiy (uhrieläin) jollaiseen hänellä on varaa, mutta jos hänellä ei ole varaa, niin (heidän on suoritettava) kolmen päivän paasto hajjilla ja seitsemän palattuaan (koteihinsa).” [Al-Baqarah 2:196]

(v)   Paastoaminen valan täyttämisenä

2 – Mustahabb-paastot (rohkaistavat paastot)

(i)   Ashura’-päivän paastoaminen

(ii)   ‘Arafah-päivän paastoaminen

(iii)   Jokaisen viikon maanantaina ja torstaina paastoaminen

(iv)   Kolmen päivän paastoaminen joka kuukausi

(v)   Kuuden päivän paastoaminen Shawwaal-kuussa

(vi)   Suurimman osan paastoaminen Sha’baan-kuusta

(vii)   Muharram-kuussa paastoaminen

(viii)   Joka toinen päivä paastoaminen – mikä on paras paaston muodoista

Kaikki nämä on todistettu hasan- ja sahiih-hadiitheissa ja voidaan löytää tältä sivustolta (Islam Q&A).

3 – Makruuh-paastot (ei-pidetyt/vihatut paastot)

(i)   Perjantai-päivän yksilöiminen paastoamiselle – sillä Profeetta saws sanoi: “Älkää paastotko perjantaita ellette paastoa päivän sitä ennen tai sen jälkeen.” (Bukhaari ja Muslim)

(ii)   Lauantai-päivän yksilöiminen paastoamiselle – sillä Lähettiläs saws sanoi: “Älkää paastotko lauantaisin lukuun ottamatta niitä päiviä jolloin teidän on pakollista paastota, (ei edes siinä tapauksessa) vaikka joku teitä  ei löytäisi mitään muuta kuin rypäleen versoja tai puun kaarnaa (syödäkseen).” (At-Tirmidhi, 744, hän luokitteli sen olevan hasan. Kertonut myös Abu Dawuud, 2421; Ibn Maajah, 1726; Al-Albaani luokitteli sen olevan sahiih kirjassa Al-Irwaa’ Al-Ghaliil, 960)

At-Tirmmidhi sanoi: ”Mitä tarkoitetaan sillä että se on makruuh, on  se, että lauantaita ei tulisi yksilöidä paastoamiselle, sillä juutalaiset ylistävät lauantaita.”

4 – Kielletyt paastot

(i)   Eid Al-Fitrinä, Eid Al-Adhana sekä Eid Al-Adhan jälkeen olevina Tashriiq-päivinä paastoaminen.

(ii)   ”Epäilyksen päivänä” paastoaminen, eli Sha’baan-kuun 30. päivänä paastoaminen mikäli taivas oli (edellisenä yönä) pilvinen eikä uutta kuuta nähty. Mutta mikäli taivas oli kirkas, niin ei voi olla epäilystä.

(iii)   Naisten kuukautisten tai synnytyksen jälkeisen vuodon aikana suorittamat paastot.

5 – Sallitut paastot – nämä ovat paastoja, jotka eivät tule minkään neljän, yllä mainitun kategorian alaisuuteen.

Sallitulla tarkoitetaan tässä sitä, että ei ole olemassa mitään kerrontaa joka joko kehottaisi tai kieltäisi juuri sinä tiettynä päivänä paastoamisen, kuten tiistaisin ja keskiviikkoisin; vaikkakin periaatteessa vapaaehtoisten paastojen suorittaminen on (joka tapauksessa) palvonnanteko, joka on rohkaistavaa.

Katso Al-Mawsuu’ah Al-Fiqhiyyah, 28/10-19; Ash-Sharh Al-Mumti’, 6/457-483

Ja Allaah tietää parhaiten.

http://islamqa.com/en/ref/66909/

Mainokset