Oikeamieliset edeltäjät ja heidän suhtautumisensa uudistusten ja halujen ihmisiin

Imaam Al-Laalakaa’ii

Al-Imaam Al-Haafidh Abul-Qaasim Habatullaah ibn Al-Hasan ibn Mansuur At-Tabarii Al-Laalakaa’ii (k. 418 H) mainitsee kirjassaan Sharh Usuul I’tiqaad Ahlis-Sunnah wal-Jamaa’ah lukuisia salafeilta olevia kerrontoja, joissa varoitetaan uudistusten ihmisten kanssa tekemisissä olemisesta. Tässä joitain niistä:

(196)… ‘Abdur-Rahman ibn Yaziidiltä, joka sanoi: “Kuulin ‘Abdullaah ibn Mas’uudin sanovan: ‘Varokaa uudistuksia, joita ihmiset keksivät, sillä usko ei tule katoamaan sydämistä yhdellä kertaa, vaan Shaitaan tulee esittelemään hänelle uudistuksia kunne hän karkottaa iimaanin (uskon) sydämestä; ja pian tulee tapahtumaan niin, että ihmiset hylkäävät pakolliset velvollisuudet, jotka Allaah on heidän päälleen asettanut – kuten rukouksen, paastoamisen, sallitun ja kielletyn – ja puhuvat Herrasta, Mahtavasta ja Majesteettisesta. Joten joka saavuttaa sen ajan, paetkoon.’ Sanottiin: ’Oi Abu ’Abdir-Rahmaan, minne?’ Hän sanoi: ’Ei minnekään, hänen tulee paeta sydämensä ja uskontonsa kanssa, eikä istua kenenkään kanssa uudistuksen ihmisten joukosta.’

(199)… Mujaahidilta, joka sanoi: “Ibn ‘Umarille sanottiin, että Najdah sanoo niin ja niin, mutta hän esti itseään kuulemasta sitä, pelosta, että osa siitä osuisi hänen sydämeensä.”

(240)… Al-Hasan [Al-Basrilla] oli tapanaan sanoa: “Älä istu uudestikeksittyjen uskomusten ihmisten kanssa, älä väittele heidän kanssaan, äläkä kuuntele heitä.”

(242)… Sa’iid ibn ‘Aamir sanoi: “Kuulin Ismaa’iilin [Ibn Khaarijah] kertovan, sanoen: Kaksi miestä uudestikeksittyjen sektien joukosta tuli Muhammad ibn Siriinin luokse ja sanoi: ‘Oi Abu Bakr, haluamme kertoa sinulle jotain.’ Hän sanoi: ‘Ei.’ He sanoivat: ‘Voimmeko sitten resitoida sinulle jakeen Allahin Kirjasta?’ Hän sanoi: ‘Ei.’ (Sitten) Hän sanoi: ’Joko te kaksi nousette ja lähdette, tai minä nousen (ja lähden).’ Joten ne kaksi miestä nousivat ylös ja lähtivät. Ja yksi ihmisistä sanoi: ‘Mitä vahinkoa se olisi tehnyt sinulle, että hän olisi resitoinut yhden jakeen?’ Hän sanoi: ’Vihasin (ajatusta siitä), että hän resitoisi jakeen ja he vääristelisivät sitä, ja sitten se pääsisi sydämeeni.’

(244)… Abu Qulaabah sanoi: “Älä istu heidän kanssaan äläkä sekoitu heidän kanssaan, sillä en tunne turvaa siitä, etteivätkö he hukuttaisi sinua harhajohdatukseensa ja hämmentäisi sinua paljosta sellaisesta, jota ennen tiesit.”

(246)… Ayyuub As-Sakhtiyaanii sanoi: Abu Qulaabah sanoi minulle: ‘Oi Ayyuub, muista minulta neljä asiaa: Älä puhu Koraanista mielipiteesi pohjalta, ja varo qadria, ja jos Muhammadin seuralaiset mainitaan, pidättäydy, äläkä anna uudistusten ihmisten saavuttaa kuuloasi.’”

(248)…Ma’mar sanoi: “Ibn Taawuus oli istumassa, kun yksi mu’tazileistä tuli ja alkoi puhua, joten Ibn Taawuus laittoi sormensa korviinsa ja sanoi pojalleen: ‘Oi poikani, laita sormesi korviisi ja paina tiukasti, jottet kuulisi mitään hänen puheestaan.’

(249)…’Abdur –Razzaaq kertoi meille sanoen: “Ibraahiim ibn Abi Yahyaa sanoi minulle: ‘Luulen, että sinun asuinalueellasi on paljon mu’tazilejä?’ Minä sanoin: ‘Kyllä, ja he väittävät sinun olevan yksi heistä.’ Hän sanoi: ‘Tulisitko kanssani tähän kauppaan, jotta voisin puhua kanssasi?’ Sanoin: ‘En.’ Hän sanoi: ‘Miksi?’ Sanoin: ‘Koska sydän on heikko, ja uskonto ei ole sille, joka voittaa väittelyssä.’

(251)…Al-Awzaa’ii kertoi ‘Umar ibn ‘Abdul-‘Aziizin sanoneen: “Jos näet joidenkin ihmisten tapaavan salaa uskontoa koskien, jättäen tavalliset ihmiset ulkopuolelle, niin tiedä, että he ovat harhajohdatuksen perustalla.”

(252)…Yuusuf ibn Asbaat sanoi: “Kuulin Muhammad ibn An-Nadr Al-Haarithiin sanovan: ‘Joka kuuntelee sanaakaan uudistuksentekijän puheesta, ja tietää hänen olevan uudistaja, niin suojelus nostetaan hänen yltään ja hänet jätetään itsekseen.’

(253)…Yuunus ibn ‘Ubayd sanoi: “Älä istu hallitsijan tai uudistajan kanssa.”

(254)…Amad ibn Yuunus sanoi: “Eräs mies sanoi Sufiyaanille minun ollessani kuuntelemassa: ‘Oi Abu ‘Abdillaah, neuvo minua.’ Hän sanoi: ’Varo uudesti keksittyjä sektejä ja väittelyitä, ja varo hallitsijoita.’”

(259)…Yahyaa ibn Abi Kathiir sanoi: “Jos näet uudistusten ihmisen jollain tiellä, valitse toinen reitti.”

(260)…Ismaa’iil At-Tuusii sanoi: “Ibn Al-Mubaarak sanoi minulle: ‘Olkoon istumisesi köyhien kanssa, ja varo istumasta uudistusten ihmisen kanssa.’”

(261)…Al-Fudayl ibn ‘Iyaad sanoi: Kuka tahansa mies, jolta joku tulee kysymään neuvoa, ja hän ohjaa hänet uudistajan luokse, niin hän on toiminut petollisesti islamia kohtaan; ja varo menemästä uudistusten ihmisen luokse, sillä he estävät (ihmisiä) totuudesta.”

(262)…Al-Fudayl sanoi: “Älä istu uudistajan kanssa, sillä pelkään, että kirouksia laskeutuu päällesi.”

(263)…Al-Fudayl sanoi: “Älä istu uudistajan kanssa – Allaah on tehnyt hänen tekonsa tyhjiksi ja ottanut islamin valon pois hänen sydämestään, ja jos Allaah rakastaa palvelijaansa, Hän antaa hänelle hyvää ja puhdasta ruokaa.”

(264)… Al-Fudayl sanoi: “Älä luota uudistajaan uskontoasi koskien, äläkä tavoittele hänen neuvoaan asioissasi, äläkä istu hänen kanssaan, sillä joka istuu uudistajan kanssa, Allaah tulee sokaisemaan hänet.”

(265)…Al-Fudayl sanoi: “Allahilla on enkeleitä, jotka etsivät Häntä muistelevia seurueita – joten katso, kenen seurueessa istut: älä anna sen olla uudistusten ihmisen kanssa, sillä Allaah ei tule katsomaan heihin, ja tekopyhyyden merkki on se, että ihminen nousee ja istuu uudistajan kanssa.”

(266)… Al-Fudayl sanoi: “Sielut ovat ennalta järjestettyjä armeijoita – joten ne, jotka tunsivat toisensa, tulevat yhteen, ja ne, jotka eivät, tulevat erkaantumaan. Eikä ole mahdollista, että sunnan ihminen avustaa uudistajaa, muuta kuin tekopyhyyden takia.”

(267)… Al-Fudayl sanoi: “Olen saavuttanut kaikkein parhaimmat ihmiset, kaikki heistä olivat sunnan ihmisiä ja he varoittivat uudistusten ihmisiä vastaan.”

(270)… Al-Hasan sanoi: “Allaah ei hyväksy uudistusten ihmiseltä rukousta, eikä paastoa, eikä hajjia, eikä ‘umraa, eikä jihaadia, eikä katumusta, eikä sadaqaa.”

(271)… Al-Hasan sanoi: “Allaah ei hyväksy mitään uudistusten ihmiseltä.”

(272)… Al-Fudayl ibn ‘Iyaad sanoi: “Yhtäkään uudistusten ihmisen tekoa ei nosteta Allahin luokse.”

(273)… Ibraahiim ibn Maysarah sanoi: “Joka kunnioittaa uudistajaa, on avustanut islamin tuhoamisessa.”

(274)… ‘Abdullaah ibn ‘Umar As-Sarakhsii – Al-Khazarin oppinut – sanoi: “Söin yhden ainoan aterian uudistajan kanssa ja Ibn Al-Mubaarak kuuli siitä, joten hän sanoi: ‘En tule puhumaan hänelle neljäänkymmeneen päivään.’

(275)… Al-Fudayl kertoi Ibn Al-Mubaarakin sanoneen: “En ole nähnyt mitään omaisuutta, jota halveksisin enemmän, kuin uudistuksen ihmisen omaisuus”, ja hän sanoi: “Oi Allaah, älä anna yhdenkään uudistajan antaa minulle mitään, jottei sydämeni rakastaisi häntä.”

(276)… Ibraahiim [An-Nakha’ii] sanoi: “Ei ole ghiibaa uudistajaa koskien.”

(278)… Al-Hasan Al-Basrii sanoi: “On olemassa kolme, joilla ei ole loukkaamattomuutta pahanpuhumisen suhteen: yksi heistä on uudistuksen ihminen, joka kutsuu uudistukseensa.”

(281)… Kathiir kertoi Abu Sahlin sanoneen: “Sanotaan, että uudestikeksittyjen sektien ihmisillä ei ole mitään loukkaamattomuutta.”

(284)… ‘Abdullaah ibn Al-Mubaarak sanoi: “Uudistuksen ihmisellä on pimeyttä kasvoissan, vaikka hän voitelisi ne kolmekymmentä kertaa päivässä.”

(293)… Maalik ibn Anas sanoi: “Tulisiko (muka) asian olla niin, että joka kerta kun joku tulee, joka osaa väitellä paremmin kuin toinen, niin meidän tulee hylätä hänen väitteensä takia se, minkä Jibriil on tuonut Muhammadille?!”

Advertisements